artikel

‘Geheim wapen’ tompouce gaf doorslag VriesVers-winst

Assortiment 1376

‘Geheim wapen’ tompouce gaf doorslag VriesVers-winst

GULPEN – ‘De kers op de taart’, zo omschrijft Danny Essers van Plus Gulpen de winst in de winkelwedstrijd van het VriesVers-platform die de winkel binnenhaalde.

‘Het is een bevestiging van waar je mee bezig bent.’ Doorslaggevend volgens de jury van het VriesVers-platform: de (diepvries)tompoucen die klanten konden proeven.

VriesVers-wedstrijd niet de eerste

Onbekend met winkelwedstrijden zijn ze niet in Zuid-Limburg. De familie Kleijnen heeft twee winkels in de voet van het land, in Gulpen en Margraten. Laatstgenoemde was vorig jaar finalist in de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Voor de komende editie is die in Gulpen door Plus genomineerd voor deelname. ‘En vorig jaar haalden we al de top-5 in de VriesVers-winkel van het Jaar-verkiezing’, zegt Danny Essers. Als eerste verkoopmedewerker is hij verantwoordelijk voor de afdelingen zuivel en diepvries in de winkel. Vanzelfsprekend is hij heel blij dat zijn winkel er dit jaar vandoor ging met de hoofdprijs in de categorie grote winkels (>1000 m2). Hogere wiskunde is het volgens hem echter niet. ‘Je moet gewoon goed je best doen en proberen er het maximale uit te halen. Dat is gelukt.’

Pinguins en ijskristallen

Essers laat trots de vriesversafdeling van de winkel zien. De sfeerverhogende elementen die met het oog op de winkelwedstrijd zijn aangebracht, hangen er nog. Essers: ‘We zijn om tafel gegaan met een lokale winkel in feestartikelen, Enjoy. Die heeft voor lichtgevende ijskristallen en opblaasbare pinguïns in twee maten gezorgd. En we hadden nog een paar knuffelbeertjes liggen, die hebben we ook geplaatst op de afdeling.’
Na een goede beoordeling door klanten van de winkel was ook de mystery guest onder de indruk van de Zuid-Limburgse Plus. De tompoucen die juist op die dag werden uitgedeeld aan klanten, waren uiteindelijk zelfs een van de factoren die het verschil maakten. Het werd tijdens de uitreiking van de prijs, vorige week in Bunnik, zelfs het ‘geheime wapen’ van Plus Gulpen genoemd. Essers: ‘Maar we doen sowieso veel instore-acties. Diepvries is daarbij misschien niet altijd de eerste afdeling waar je aan denkt, maar we delen dan bijvoorbeeld ijstaart uit.’ De jury roemde onder meer ook het overzicht op de afdeling en de prominente ligging in de winkel. Essers: ‘Dat klopt ook. Je komt er altijd langs in de winkel, en door de opzet blijf je als klant makkelijk hangen.’

 

Coop Norg heeft een échte diepvriesafdeling

Als we meedoen, dan gaan we ook echt voor de winst, hield Coop-ondernemer Jaap Spithost zijn medewerkers voor. Met succes, want in de categorie kleinste winkels (tot 700 m2) won de Drentse vestiging. ‘Wat ik zelf mooi vind, is dat wij een échte diepvriesafdeling hebben. 8 meter lage kasten naast elkaar, en diezelfde lengte tegen de wand. Tegenwoordig zie je vaak afdelingen die zijn opgeknipt in kleinere bakjes. Ook heb je bij ons bij binnenkomst meteen goed zicht op de afdeling.’ Dat viel ook de jury op, zegt Spithost. De jury zag ook een relatief groot assortiment, een goed gespiegelde afdeling en nieuwogend meubilair dat desondanks uit 2010 stamt. ‘De woorden van de jury klopten bij het gevoel dat ik er zelf bij heb’, zegt Spithost.

‘Icequeen’ van Coop pakt derde titel

Dat de Coop aan de Nijmeegse Symfoniestraat werd verkozen tot beste Vriesvers-winkel in de categorie 700-1000 m2, komt niet geheel uit de lucht vallen. Verantwoordelijk voor de afdeling is namelijk Helma Jansen. In 2012 en 2015 pakte ze de prijs ook al, toen met het Arnhemse filiaal in de wijk Rijkerswoerd. Met recht mag zij de IJskoningin van Coop worden genoemd. Wat is haar geheim? ‘Je moet de basis op orde hebben en pas daarna aan details werken. Goed gespiegeld, goede vulgraad en aandacht voor de afdeling. In veel winkels is de diepvriesafdeling een beetje een vergeten kindje, voor mij is het echt een passie.’ Jansen doet op de afdeling veel aan bijverkoop. ‘Mayonaise en patatkruiden op de actieplank als er frites in de aanbieding is, dat soort dingen.’ Dat dit loont, blijkt uit het juryrapport. Daarin staat over de Nijmeegse Coop dat deze activiteiten tot ‘aantoonbaar extra omzet’ leiden.

Reageer op dit artikel