artikel

Diepvriessnacks: Mora Oven Bamischijven

Assortiment 857

Diepvriessnacks: Mora Oven Bamischijven

Oven vormt het grote groeisegment voor de categorie diepvriessnacks. Geen wonder dat Van Geloven daar met Mora Oven volop op inzet. Recentelijk zijn vijf nieuwe varianten borrelsnacks toegevoegd. Maar de grote winnaar op dit moment is een golden oldie: Mora Oven Bamischijven.

Categoriewinnaar Van Geloven was met drie producten genomineerd in de categorie Diepvriessnacks: Goulash Kroketten, Mini Frikandellen en Bamischijven, alle drie van het label Mora Oven.
Marketingmanager Chrischa Ligtenberg: ‘Dat we met drie producten zijn genomineerd, geeft al aan dat Mora een duidelijke positie heeft gepakt in het ovensegment. Hierin zitten we helemaal on trend. We hebben met Mora Oven goede productintroducties gebracht. Dat de bamischijf de winnaar is, is mooi, maar de andere producten van Mora Oven presteren ook erg goed.’

Prijs is sterke waardering hele range

Salesmanager retail William Barker: ‘De prijs had ook heel goed naar één van de vele andere producten kunnen gaan. We zien deze Wheel of Retail dan ook eigenlijk als een sterke waardering voor onze hele Oven-range. Het is de grote motor achter het segment diepvriessnacks.’ Ligtenberg: ‘Niet iedereen heeft een frituur in huis. De oven is een oplossing, voor mensen die toch af en toe thuis willen genieten van snacks. Proeven is in dit geval geloven om consumenten te overtuigen dat tegenwoordig de snacks net zo lekker en krokant uit de oven komen als uit de frituur. Deze succesproducten bewijzen dat het werkt. En hiermee weten we nieuwe gebruikers naar de categorie te trekken. Met Mora hebben we hiermee 5 procentpunten aan penetratie gewonnen. Dat zijn ruim 400.000 nieuwe kopende huishoudens voor Mora. Het zorgt ook voor 2 procent nieuwe kopers voor deze volwassen categorie. Zo’n categoriegroei is redelijk uniek.’

Bamischijf is golden oldie

Mora Oven Bamischijven zijn 100 procent vegetarisch, bevatten geen kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen en komen heerlijk krokant uit oven en Airfryer. Barker: ‘De bamischijf is ook een golden oldie: het is van oudsher één van de populairste snacks. We merken dat veel consumenten hem omarmen. Hij staat in de top-10 van de meest favoriete snacks van de Nederlander.’

Toevoeging marge en omzet aan categorie

Van Geloven heeft inmiddels acht maaltijdsnacks en acht borrelsnacks in de Oven-range. Van de borrelsnacks zijn er vijf recent, in week 20, geïntroduceerd. Het ovensegment doet het dus goed en de retail heeft dan ook heel snel gereageerd op deze introductie. Ligtenberg: ‘Mora Oven Bami-
schijven hebben absoluut additionele omzet en marge toegevoegd aan de categorie. Dat ook vegetariërs hiermee een heerlijke snack hebben, is mooi meegenomen; dat maakt de gebruikersgroep natuurlijk nog groter.’

Distributie snel op gang

Na de introductie in week 10, is de distributie snel op gang gekomen Bijna direct lag de distributie al op 70 procent. Inmiddels is de gewogen distributie doorgegroeid naar 86 procent. Een landelijke opname dus, al is er nog wat ruimte. Er zijn kleine verschillen in de regio’s: in het westen zijn er relatief meer Oven-gebruikers.

Oven is driver van de groei

Het ovensegment is sinds 2015 het speerpunt voor Mora in innovatie en communicatie. Ligtenberg: ‘Hierin zit nog zo veel groei. Elke sku die we op de markt brengen, voegt nieuwe omzet en nieuwe
gebruikers toe aan de categorie. Frituur willen we daarnaast zeker niet uit het oog verliezen, maar oven is de driver van de groei, met nog heel veel mogelijkheden.’

Op de foto:

Susan Janssen (senior brand manager retail), Erika Vermijs (accountmanager retail), Marcel Denissen (sales support retail), Lindsay Walter (junior accountmanager retail) en Rob Mienis (trademarketingmanager). Marketingmanager Chrischa Ligtenberg en salesmanager retail William Barker staan niet op de foto.

Reageer op dit artikel