artikel

Diepvriesmaaltijden en componenten: Aviko SuperCrunch

Assortiment 636

Diepvriesmaaltijden en componenten: Aviko SuperCrunch

De introductie van Aviko SuperCrunch Airfryer Frites in week 41 vorig jaar, blijkt een groot succes. Binnen een half jaar is het één van de best verkopende producten in het frietassortiment. ‘Doel was een introductie om de categorie te laten groeien, niet deze prijs. Deze Wheel is voor ons wel een belangrijke blijk van waardering.’

Peter Kok, senior trade marketeer, steekt zijn trots op deze Wheel of Retail niet onder stoel of banken. ‘De Wheel’ is een toonaangevende prijs. De categorie Diepvriesmaaltijden en maaltijdcomponenten omvat bovendien een breed palet aan producten, en dus vele ‘concurrenten’. Aviko voert de succesvolle SuperCrunch-lijn al sinds 2007, maar voegde daar – naast de bekende ovenfriet – in oktober vorig jaar een nieuwe variant aan toe, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de Airfryer. De introductie van Aviko
SuperCrunch Airfryer Frites blijkt al snel een schot in de roos. De nieuwkomer noteert in korte tijd een
omzetgroei van 24 procent (IRI, YTD P4 2017). Bijna de helft hiervan is nieuwe omzet. ‘Aviko SuperCrunch Airfryer Frites trekt nieuwe kopers aan. Daarnaast zien we dat gebruikers van de Airfryer het apparaat vaker zijn gaan gebruiken.’

Eén op vier huishoudens heeft Airfryer

Het gebruik van de Airfryer nam de afgelopen twee jaar een vlucht in Nederland. Eén op de vier huishoudens is inmiddels in het bezit van een Airfryer, waarmee consumenten thuis friet kunnen bereiden zonder toevoeging van olie of vet. In veel van deze huishoudens (52 procent) staat nog wel een frituurpan, maar deze wordt minder vaak gebruikt, zo blijkt uit cijfers van GfK. ‘Je ziet dat consumenten overstappen van de frituurpan naar de oven of de Airfryer, of van de oven naar de Airfryer. Soms gebruiken ze meerdere apparaten naast elkaar.’

Past in een gezondere levensstijl

Heteluchtfrituren past voor veel consumenten in een gezondere levensstijl. Friet uit de Philips Airfryer bevat volgens de fabrikant ‘tot 80 procent minder vet dan friet uit een friteuse’. Aviko geeft bereidingsadviezen gebaseerd op gebruik van de Philips Airfryer XL, ‘omdat deze het beste resultaat geeft’.

Verdere toename verwacht

Kok: ‘31 procent van de kopers van Aviko-producten bereidt deze in een Airfryer. Dat zal naar verwachting nog verder toenemen. 30 procent van de Airfryer-gebruikers gebruikt de Airfryer bovendien nog niet voor de bereiding van vriesverse aardappelproducten, maar voor andere producten.’

Succes compenseert daling friteusefriet

Het succes van Aviko SuperCrunch Airfryer Frites compenseert de daling in ‘friteusefriet’ en zorgt daarmee voor een stabiele markt. ‘Doel is de categorie weer te laten groeien. Daarom hebben we zeer recent het assortiment voor de Airfryer uitgebreid met SuperCrunch Airfryer Dikke Friet. We verwachten dat het gebruik van de friteuse verder zal dalen. Op deze manier gaan we ervoor zorgen dat de groeiende groep Airfyer-gebruikers een groter aanbod krijgt om uit te kiezen.’

Doelgroep is zeer breed

De doelgroep van Airfryer-gebruikers is volgens de senior trade marketeer zeer breed, en loopt uiteen van gezinnen tot één- en tweepersoonshuishoudens. Belangrijkste reden voor deze gebruikers om te kiezen voor de Airfryer, is ‘minder vet’. Aviko Airfryer-friet bevat 3,5 procent vet, net als de nieuwe
SuperCrunch Airfryer Dikke Friet. Er verschijnen ook producten op de markt die sneller klaar zijn, maar die tot drie keer zo veel vet bevatten, stelt Kok. Aviko ondersteunt de SuperCrunch Airfryer-range doorlopend met een promotiecampagne.

Op de foto:

V.l.n.r.: Ronald Elders (senior accountmanager), Ingeborg Blaauw (senior brand manager) en Peter Kok (senior trade marketeer).

Reageer op dit artikel