artikel

Alcoholhoudende dranken, wijn en overig: Licor 43 Orochata

Assortiment 639

Alcoholhoudende dranken, wijn en overig: Licor 43 Orochata

Kopers lopen weg met Licor 43 Original, en nu ook met Licor 43 Orochata, dat in augustus 2016 werd gelanceerd. Omdat importeur Maxxium Nederland werd overspoeld met vragen, een maand eerder dan gepland. ‘Iedereen wilde weten waar en vanaf welk moment Licor 43 Orochata te koop zou zijn, nadat een slijter de drank via Facebook al aanbood.’

Roderick Verplanken, brand manager likeuren bij Maxxium Nederland, vertelt het verhaal om aan te geven hoe geliefd het likeurmerk Licor 43 Original is, en hoe verheugd de zeer loyale kopers waren, toen bleek dat hun favoriete likeur – voor het eerst sinds de jaren zestig – een ‘zusje’ kreeg: Licor 43 Orochata. Een slijter wist de drank rechtstreeks uit Spanje te bemachtigen en maakte er voor de zomer, via social media, al goede sier mee. Consumenten benaderden daarna in groten getale de Nederlandse vertegenwoordiger van het Spaanse familiebedrijf Diego Zamora. ‘We hadden de introductie in september gepland. Omdat er zo veel vraag naar was, hebben we deze naar
voren gehaald.’

Derde grote merk in gedistilleerd

Licor 43 Original is binnen retail het derde grote merk in gedistilleerde dranken. Bacardi Rum staat op nummer één, Glen Talloch op twee. De markt kenmerkt zich niet als zeer innovatief, met uitzondering van enkele recente introducties binnen de gincategorie. Licor 43 Orochata is te koop in alle supermarktslijterijen, waaronder die van Jumbo en de leden van Superunie, en ook bij alle fullservice- en zelfstandige slijterijen. Ook in de horeca maakte de likeur zijn entree.

Wisselwerking tussen de kanalen

Verplanken wijst op de belangrijke wisselwerking tussen de kanalen. De grote gintrend van afgelopen jaren werd in de horeca geboren. Inmiddels drinken consumenten ook thuis vaker een mixdrank op basis van gin. Licor 43 Original werd juist thuis genuttigd en later in de horeca, voornamelijk als koffielikeur na het diner. De smaakmaker liftte ook mee met de cocktailtrend in de horeca.

Drankje geïnspireerd op horchata

Ook het succes van Licor 43 Orochata sijpelt nu door, van thuis naar buitenshuis. De likeur werd, in tegenstelling tot Licor 43 Original, gepositioneerd als drankje om de eetlust op te wekken. Licor 43 Orochata is geïnspireerd op horchata, het lokale drankje van Zuid-Spanje met als hoofdbestanddeel aardamandelen. ‘In de omgeving van Valencia vind je overal horchateria’s, waar deze verkoelende drank met name in de middag wordt genuttigd. Het smaakpalet van Licor 43 Orochata is zeer
geschikt als aperitief.’

Zomer moet voor verkooppiek zorgen

Licor 43 Orochata wordt koud geserveerd met ijs. Traditionele piekmomenten voor gedistilleerd zijn Pasen, Vader- en Moederdag en de decembermaand. De manager verwacht dat Licor 43 Orochata ook in de zomer voor een verkooppiek zorgt. Om de nieuwe likeur te promoten, heeft Maxxium Nederland een 360-graden(marketing)campagne gevoerd. Outdoor (digitale abri’s) waren Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven de belangrijkste locaties: 40 procent van de verkoop vindt in deze steden plaats. ‘Amsterdam is trendsettend, Rotterdam volgt, en Eindhoven vertegenwoordigt het zuidelijke temperament.’

Opmars van likeur

Licor 43 Orochata richt zich op mannen en vrouwen van 35 tot 49 jaar. De opmars van de likeur met zijn plantaardige ingrediënten en lagere alcoholpercentage (16%) pastvolgens Verplanken in de trend van verantwoord genieten. ‘Licor 43 Orochata is echt vernieuwend en niet vergelijkbaar met andere likeuren.’

Op de foto:

Wouter van den Berg (business development manager, l.) en Roderick Verplanken (brand manager likeuren).

Reageer op dit artikel