artikel

Assortiment: Forse verschuiving in frisdrankschap

Assortiment 4849

ZALTBOMMEL – Er vindt een grote verschuiving plaats in het frisdrankschap. Water met smaak is aan een opmars bezig, waar sappen en traditionele frisdranken in volumes dalen.

Assortiment: Forse verschuiving in frisdrankschap

In 2015 is 20 miljoen liter minder aan ‘sparkling softdrinks’ verkocht dan een jaar eerder, zo meldde Distrifood eind vorig jaar al. De negatieve berichtgeving over suikers in frisdrank heeft geleid tot een continue daling van de categorie. Ruim een half jaar later valt op dat er tegelijkertijd een grote verschuiving plaatsvindt op het frisdrankschap. Waar alle frisdrankcategorieën ook dit jaar een daling vertonen in volume (MAT 28), geldt dat niet voor water met een smaakje en mineraal- en bronwater. Integendeel, geven de meest recente cijfers van IRI aan. Water met een smaak groeit exponentieel. De grootste merken die hieronder vallen zijn Chrystal Clear en Spa Touch Of.

Spa Touch Of motor achter de groei

Waar tot en met week 29 in 2015 iets meer dan 34,5 miljoen liter werd verkocht, is dat in 2016 al ruim 43 miljoen liter. Een stijging van maar liefst 24,8 procent. ‘De groei komt vooral uit Spa Touch Of en de private labelvarianten die langzaam verschijnen’, verklaart Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI.

Daling bij energydrinks blijft beperkt

Uit de cijfers van IRI blijkt dat de daling in volume van sport- en energiedrank beperkt blijft. Waar vorig jaar bijna 48 miljoen liter (MAT 28) werd verkocht door de gezamenlijke supermarkten, is dat dit jaar gedaald naar iets meer dan 46 miljoen liter. Een relatief kleine daling van 3,2 procent. Omdat energiedranken ware suikerbommen zijn, heeft AH enkele weken geleden een signaal willen afgeven door te stoppen met de halveliterblikken Monster Energy. Aanleiding hiervoor waren onder meer signalen van bezorgde ouders die de suikerconsumptie van hun kinderen in toom willen houden. Het uit het assortiment schrappen van de energiedrank heeft tot veel kritiek geleid van gebruikers, die vinden dat Albert Heijn zich schuldig maakt aan betutteling.

Waterdrinken wordt makkelijker

Dat deze introducties in de smaak vallen, constateert ook Raymond Gianotten namens de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). ‘Tweevijfde van de waterdrinkers vindt het makkelijker om genoeg water te drinken door het huidige aanbod aan mineraalwater met een smaakje. De populariteit van deze relatief nieuwe categorie gebotteld water zien wij ook terug in de cijfers’, meldde hij deze week.

IJsthee groeit wel in aantal liters

De enige andere groeier in het frisdranksegment is volgens IRI bron– en mineraalwater. Waar over de eerste 28 weken van 2015 nog iets meer dan 162,5 miljoen liter werd verkocht, was dat over dezelfde periode dit jaar al meer dan 163 miljoen liter. Een groei van 0,3 procent. Voor het overige dalen alle frisdranksoorten. Cola (-4,3 procent), ijsthee (-6,0 procent) en fruitdranken (-12,6 procent) springen daarbij in het oog. IJsthee zou overigens, als Aldi en Lidl niet worden meegerekend, nog wel 3,1 procent zijn gegroeid.

Albert Heijn voegde de Friswijzer toe aan het frisdrankschap. Foto: ANP

Sappen hebben het lastig

‘Niet alleen een drank als cola staat sterk onder druk, ook sappen hebben het heel lastig’, analyseert Sjanny van Beekveld. Fruitdranken dalen procentueel zelfs het hardst. Exclusief de zogeheten meenemers, daalt de categorie met 12,6 procent. Waar vorig jaar nog iets meer dan 253 miljoen liter werd verkocht, is dat over de eerste 28 weken van deze jaargang hard gedaald naar zo’n 221 miljoen
liter. Het gezonde imago dat vruchtensappen met zich meedroegen, is in rap tempo aan het verdampen. Sjanny van Beekveld: ‘Ook hier dringt het besef bij de consument door dat deze dranken veel suiker en calorieën bevatten.’

Light-frisdranken dalen ook over de hele linie

IRI signaleert opvallend genoeg ook dat de light-varianten over de hele linie dalen. Waar in de eerste 28 weken van 2015 nog 163,8 miljoen liter light-drank werd verkocht, is dat in dezelfde periode dit jaar blijven steken op 158,4 miljoen liter. Volgens Van Beekveld stappen consumenten die gezond bezig willen zijn, nu over op de nog gezondere varianten. Alleen bij discounters stijgt light nog wel wat.

Reageer op dit artikel