artikel

Interview: Vijf vragen aan Ed van de Weerd (Jumbo)

Assortiment 5056

Interview: Vijf vragen aan Ed van de Weerd (Jumbo)

VEGHEL – Ed van de Weerd is directeur commercie bij Jumbo. Naar aanleiding van de start van het nieuwe platform voor concept-ontwikkeling en innovatie onder de naam InnovatieLab bij Jumbo geeft hij antwoord op vijf prangende vragen.

1. Wat verandert het Innovatie Lab aan de huidige structuur van productontwikkeling en innovatie bij Jumbo?

Ed van de Weerd: ‘Het is een extra stimulans voor al die kleinere leveranciers die wel zaken met ons doen maar nog niet op die manier werken. Daarnaast moet het Innovatie Lab de snelheid van het proces verhogen. Er zit nu vaak te veel tijd tussen idee en het uiteindelijke product.’

2. Hoe innovatief is Jumbo naar uw oordeel in vergelijking met andere supermarktketens?

Ed van de Weerd: ‘Ons bedrijf is de afgelopen jaren gefocust geweest op acquisities en op het integreren van de bedrijven die we hebben overgenomen. Dat heeft veel aandacht en energie gevraagd. In retrospectief durf ik nu wel te zeggen dat daardoor de innovatieve cultuur als het gaat om productontwikkeling wat op de achtergrond is geraakt. We hebben meer in onze mars dan er uit is gekomen. Nu er wat meer rust in het bedrijf is, krijgen we meer tijd om dat te laten zien.’

Bert Jansen

Foto: Bert Jansen

3. Bent u tevreden over het innovatietempo- en niveau van fabrikanten en leveranciers?

Ed van de Weerd: ‘Je kunt je leveranciers niet over één kam scheren. Ik vind dat in vers het innovatieniveau wat hoger ligt dan in kw. Afgezien daarvan kun je zeggen dat het innovatietempo bij leveranciers niet goed genoeg is. In veel assortimentsgroepen innoveren wij sneller dan de A-merken. Wij starten dit initiatief natuurlijk ook niet uit luxe. Het is ook nodig.’

4. Gaat het bij het Innovatie Lab uitsluitend om het ontwikkelen van nieuwe huismerkproducten?

Ed van de Weerd: ‘Het accent zal daar wel liggen, maar we zeggen niet per definitie ‘nee’ tegen A-merken.’

5. Gaat het uitsluitend om foodproducten?

Ed van de Weerd: ‘Nee, al vormt dat wel de bulk, omdat wij nu eenmaal een beperkt assortiment non-food hebben. Het gaat bij ons uitsluitend om foodgerelateeerde artikelen.’

Het complete interview met Ed van de Weerd is terug te lezen in Distrifood 23 van 11 juni 2016. Het digitale magazine is voor abonnees te lezen. >>>

Neem een abonnement op Distrifood >>>

Reageer op dit artikel