artikel

Achtergrond: Clean label steeds belangrijker

Assortiment 3900

Achtergrond: Clean label steeds belangrijker

DOETINCHEM – De weerstand onder consumenten tegen ‘overbodige’ toevoegingen in levensmiddelen stijgt. Clean label moet de waslijst aan ingrediënten indammen, de samenstelling van producten transparanter maken en is tevens een sterk marketinginstrument. Meer transparantie door clean label. Trend: ingrediëntendeclaratie steeds vaker in teken van eenvoud en herkenbaarheid.

Clean labels kenmerken zich door herkenbaarheid van de ingrediënten, het ontbreken van chemische benamingen en een beperkt aantal ingrediënten. Een sprekend voorbeeld is ijs, dat volgens het etiket slechts melk, room, suiker, eieren en bourbonvanille bevat, dus zonder staart aan toevoegingen. Een clean label is in principe een clear label. Heldere informatie op het etiket biedt transparantie over de productsamenstelling.

Bewustere klanten bij Plus
Clean label is dé trend in voedingsmiddelenland. Toch doet de term bij ondernemers geen belletje rinkelen. Hans Eland van Plus Eland in Hengelo (Gld) merkt wel dat klanten zich bewuster worden van de samenstelling van producten. ‘Met bio en glutenvrij zitten we alweer 40 procent boven vorig jaar. Dat is een indicatie dat men extra met voeding bezig is, al is dat nog een minderheid.’ Ondernemer Vincent Leighton van Spar Citystore Sciencepark in Amsterdam merkt weinig van zorgen om additieven. ‘Studenten lezen de etiketten niet heel opvallend. Je merkt wel dat gezonde producten het steeds beter doen, zoals groente en fruit als tussendoortje.’

Geen geheimen
Clean label staat bij de hoofdkantoren scherp op het netvlies. AH-woordvoerder Maurice Ouderland noemt als voorbeeld de Liefde & Passie-broden van AH. Ze worden gemaakt met de vier basisingrediënten van brood: graan, water, gist en zout: ‘Uit ons overig broodassortiment zijn ook de kunstmatige broodverbeteraars verwijderd.’ Arie Otte, categorymanager vers bij Agrimarkt, heeft de indruk dat vooral mensen met een allergie scherp op labels zitten. ‘Die groep kijkt natuurlijk naar de E-nummers, maar meer nog letten ze nog op allergenen.’ Volgens Plus-woordvoerder Jennita de Boer werkt Plus actief aan een transparantere ingrediëntendeclaratie. ‘Geen geheimen voor de consument, maar zeker ook geen onnodige claims. Onze nieuwe diepvriessoepen Tomaat-paprika en Bloemkool-broccoli zijn gemaakt zonder overbodige conserveermiddelen, kleur-, geur of smaakstoffen.’

Sligro ziet begripsverwarring
Clean label sluit voor Jumbo volgens woordvoerder Laura Valks aan bij de behoefte van klanten aan steeds meer duurzame en gezonde producten. ‘Bij ontwikkeling van nieuwe huismerkproducten gebruiken we altijd zo min mogelijk additieven, maar dit mag niet ten koste gaan van bijvoorbeeld de houdbaarheid of smaakbeleving.’ Wilco Jansen, hoofd communicatie Sligro Food Group Nederland, meent dat clean label tot nu toe vooral begripsverwarring creëert. ‘Eén algemene definitie is er niet en elke producent en retailer heeft zijn eigen interpretatie. Het kan gaan over het weglaten van chemisch klinkende of kunstmatige ingrediënten en grondstoffen die veel bewerkingen hebben ondergaan tot producten met zo min mogelijk ingrediënten. Anderen associëren het met transparantie en het via het etiket communiceren van je duurzaamheidsinspanningen.’40 procent van de consumenten leest de achterkant van verpakkingen.

Arla biedt transparantie
‘Uit onderzoek weten we dat 40 procent van de consumenten de achterkant van verpakkingen controleren op ingrediënten‘, weet verkoopdirecteur Mark Schreuders van Arla Foods. ‘Door internet zijn burgers goed geïnformeerd. Je moet dus als fabrikant transparantie bieden over de productsamenstelling. Neem het ‘onschuldige’ citroenzuur dat in veel levensmiddelen zit. Dit wordt niet meer uit de vrucht gehaald. Door echt citroensap te gebruiken begrijpen consumenten wat wij aan het doen zijn.’ Transparantie is alle ingrediënten declareren, meent Schreuders. ‘Opgeteld kom je vaak op 90 procent. Van die laatste 10 procent vraagt de consument zich af wat voor rommel dat dan is. Volgens EU-wetgeving hoef je ingrediënten die geen functie hebben in het eindproduct, zoals maïszetmeel en citroensap, niet te declareren. Maar wij willen verder gaan dan de wetgever eist. Bij Arla Naturals staat alles wat erin zit voorop de verpakking. Bij ons geen verborgen ingrediënten. Opgeteld kom je op 100 procent natuurlijk: What you see, is what you get.’

Aseptische lijn Spadel
Spadel kan met de komst van een aseptische lijn zijn frisdranken ultrahygiënisch afvullen. Ook is de de hele receptuur door de mangel gehaald. Zo speelt de frisdrankproducent in op de vraag naar natuurlijke producten, onderstreept Edwin van Dijken Marketing Manager: ‘De koolzuurhoudende Spa fruitfrisdranken zijn opnieuw ontwikkeld met enkel ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Alle niet-natuurlijke ingrediënten, zoals kunstmatige zoetstoffen, zijn vervangen door natuurlijke alternatieven. Daarnaast is het dankzij onze nieuwe afvullijn niet langer nodig om conserveringsmiddelen te gebruiken.’

Sustainable Living Unilever
Unilever heeft binnen het Unilever Sustainable Living Plan doelstellingen geformuleerd voor eenvoudige etikettering en informatie over de voedingswaarde, zegt Willeke Goossens, Nutrition and Health assistantmanager Benelux: ‘Voeding bereid met duurzame ingrediënten en ingrediënten die consumenten herkennen en vertrouwen is een belangrijke trend in food. Unilever wil op een transparante wijze verhalen en achtergronden van de consumentenmerken en producten delen, zoals bij Sustainable Living Benelux ‘van veld tot vork’ over duurzame grondstoffen. Unilever-merken voorzien consumenten in allerlei behoeftes, waaronder natuurlijke producten en relevante informatie op verpakkingen. Voorbeelden zijn Knorr Natuurlijk Lekker en het Ben & Jerry’s-ijs bereid met 100 procent natuurlijke ingrediënten.’

Kritische blik FrieslandCampina
‘Consumenten vinden vooral eerlijke communicatie belangrijk’, besluit Berndt Kodden, algemeen directeur FrieslandCampina Branded Netherlands. ‘Wij kijken altijd kritisch naar verpakkingsdesign, onze recepturen en zijn alert op gebruik van onnodige ingrediënten. Wij gaan voor een aantrekkelijke verpakking die ook laat zien wat men van het product kan verwachten in uiterlijk en smaak. Daarbij zijn wij altijd transparant over de gebruikte ingrediënten.’

Reageer op dit artikel