artikel

Stijgers en dalers Merken Top 100 2011

Assortiment

Stijgers en dalers Merken Top 100 2011

Bekijk in dit overzicht alle stijgers en dalers van de Merken Top 100 2011.

 

Nummer 1: Campina, €376,7 miljoen

Campina is voor het tiende jaar op rij het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkt. Mogelijk voor het laatst, want Marlboro komt nu wel heel dichtbij. Douwe Egberts (‘98, ‘99 en ‘00) en Friesche Vlag (‘01) stonden eveneens ooit op nummer 1 in de lijst.


Nummer 2: Marlboro, €375,7 miljoen

Marlboro krijgt jaar in jaar uit een stevige impuls van de accijnsverhogingen op tabak. Maar ook op eigen kracht groeit de marktleider in sigaretten. Terwijl andere tabaksmerken zo nu en dan inleveren, blijft Marlboro de absolute nummer 1 in dit segment.


Nummer 3: Douwe Egberts, €319,7 miljoen

Douwe Egberts verloor vreemd genoeg zijn nummer 1-positie in het jaar waarin de Senseo werd gelanceerd: 2001. Dit jaar is DE één van de sterkste groeiers. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Douwe Egberts verliest namelijk marktaandeel.

 

Nummer 4: Coca-Cola, €280,5 miljoen

Coca-Cola slaagt er ieder jaar in om prijsverhogingen te koppelen aan omzet- en volumegroei. Dat typeert de kracht van het merk. Enig smetje is dat de promodruk sinds 2008 opliep van 16 naar 22 procent.


Nummer 7: Friesche Vlag, €187,1 miljoen

Friesche Vlag – ooit nummer 1 – staat onder druk. Dat is niet vreemd, aangezien het merk vanuit twee bedrijven wordt ondersteund en het niet meer het absolute prioriteitsmerk is. FrieslandCampina doet het houdbaargedeelte en levert 4 procent in. Het versdeel – in handen van Arla – verliest 8 procent omzet. Arla staat als merk nog niet in de Top 100, maar nadert wel met rasse schreden. De index van dat merk bedraagt meer dan 200.


Nummer 14: Lay’s, €125,2 miljoen

Lay’s groeit. Patatje Joppie levert daaraan een grote bijdrage. De fritessauschips is nu de derde chipssmaak na Paprika en Naturel. Ook The Oven from Lay’s scoort goed.


Nummer 15: Danone €121,9 miljoen

Danone’s hoogtepunt lag in 2008. De jarenlange opmars lijkt gestaakt. Er zijn echter ook lichtpuntjes. Actimel mag het zwaar hebben, met Activia gaat het wel goed. Vitalinea is gesaneerd.


Nummer 24: Mona, €85,1 miljoen

Mona heeft evenmin een goed jaar achter de rug. Een index van 91,4 is simpelweg niet goed genoeg. Wat heeft Mona nodig? Innovatie. Boordevol loopt terug in omzet, evenals de puddingen, mousse (Mona ChocoDreams) en yoghurt. Het is bij Mona wachten op een nieuwe knaller.


Nummer 53: Bio+,  €53,9 miljoen

Vorig jaar was Bio+ de hoogste nieuwe binnenkomer op een tachtigste plaats en nu is het biologische A-merk de sterkste stijger in omzet. Bio+ groeit maar liefst 42,6 procent. Het merk is overigens nog altijd het sterkst vertegenwoordigd in de versgroepen.


Nummer 81: Red BULL, €36,6 miljoen

Verrassend is de hoge positie van Red Bull. Het energiedrankje komt binnen op plaats 81. De groei komt vooral uit het reguliere blikje. Interessant om te vernoemen is de waarde die Red Bull Energy Shot toevoegt. De prijs per liter van dit product is maar liefst €32.


Nummer 96: Kanis & Gunnink, €30,9 miljoen

Kanis & Gunnink is weer terug. Na 2006 stond het koffiemerk niet meer in de lijst. K&G profiteert van de enorme prijsstijging in koffie. K&G levert gemalen koffie en koffiepads. In pads stijgen de volumes met 30 procent, in gemalen koffie daalt de afzet 10 procent.


Nummer 99: Wagner, €30,0 miljoen

De promodruk in diepvriespizza’s loopt terug. Bij Wagner niet. De positie van het merk groeit mede daardoor. De Piccolini’s en Sensazione zijn echter de motoren van de groei bij Wagner.


Nummer 100: Edet, €29,9 miljoen

Edet is terug. Een paar jaar terug verdween Edet uit de lijst, omdat Plenty werd gelanceerd in keukenpapier. Edet scoort dit jaar in vochtig toiletpapier en sluit daarmee de lijst van 2011 af.

Reageer op dit artikel