artikel

Bier en Speciaalbier

Assortiment

Bier en Speciaalbier

Het pilsgebruik daalt, maar de consumptie van speciaalbier stijgt tegen de trend in. Zo blijft de margemix op peil, want aan pils wordt door zware actiedruk maar weinig verdiend.

Speciaalbier groeit. Volgens Nielsen is het segment van 2009 tot 2011 in waarde gestegen van €100 miljoen naar €125 miljoen. Directeur Martin Strijtveen van Duvel-Moortgat: ‘De marges zitten op 18 tot 23 procent. Dit maakt speciaalbier interessant voor retailers.’ Olivier Laméris, commercieel directeur Palm Nederland, beaamt dat: ‘Tot dusver in 2012 staat de gehele biercategorie onder druk (-3,9 procent). Speciaalbier staat echter gelijk met 2011, toen het volume met 6,5 procent groeide.

Plas pils

De grote plas pils daalde in 2011 met 2,2 procent. Alcoholvrij groeide heel sterk.’ Die groei komt uit alcoholvrije bieren, zoals witbier, rosébier en bier met lemonsmaak. ‘Grolsch Stender Lemon & Lime is nu het best roterende alcoholvrije bier in fles’, zegt Jaap Sühre, channel manager Retail bij Grolsch. De sterkste groei in speciaalbier, exclusief alcoholvrij, komt van zwaardere bieren. Sühre: ‘Zoals abdij-, trappistenbieren en zware bieren die meer op individueel genieten zitten.’ Het ambachtelijke en regionale spreekt een groeiende groep consumenten aan. Zwaar bier in blik wint terrein. Merken als Bavaria 8.6, Grolsch Kanon en Gulpener Gladiator verkopen goed. Merijn van Loenen, trade marketing manager Retail bij Bavaria: ‘8.6 groeit fors met 18,6 procent. In de steden is Bavaria 8.6 immens populair, met name binnen de hiphopscene. Deze zomer organiseren we een 8.6 Ambush Tour in zes steden, te volgen via Facebook.com/8.6ambushtour.’

(advertorial)





Ruim twee jaar geleden heeft Grolsch  de weg ingezet om de biershopper beter in beeld te krijgen door zelf naar hem toe te gaan op de winkelvloer.  Dáár gebeurt het immers. Het routinematig kopen van bier blijkt nog veel dieper in het brein van de shopper geworteld te zijn dan gedacht.



Gehopte bieren

Laméris ziet gehopte bieren als trend: ‘In week 13 hebben we Palm Sauvin geïntroduceerd. Een amberkleurige 4.6 procent Palm met een frissere, florale smaak door de nieuwe hopsoort Nelson Sauvin.’ Duvel-Moortgat herlanceerde in november 2011 het merk De Koninck in een speciaalbierfles. ‘De consument accepteert het nieuwe concept goed op het hogere prijspeil met een groei van 6 procent in volume.’ Suzanne Giele, category development manager bij Heineken, ziet het ‘tequila flavoured’- bier Desperados aanslaan: ‘De trendy bieren laten een harde groei zien met een volume-index van 116 over het lopend jaar tot mei, waarbij Desperados vooroploopt.’Rosé- en witbier staan onder druk.

Liefmans fruitesse

Duvel-Moortgat ziet toch kansen. ‘Kijk naar de interesse bij jongeren voor lichtere, zoetere producten. Hier passen rosé, fruitbier en cider in. Daarom hebben we vorig jaar Liefmans fruitesse gelanceerd. Ondanks het natte voorjaar groeide het concept met 91 procent in volume bij lage promodruk.’

Andere doelgroep

Heineken zegt dat rosébier nu groter is dan witbier. ‘€9 miljoen versus €8 miljoen omzet’, besluit Giele: ‘Met Wieckse Rosé 0.0% en Wieckse Witte 0.0% trekken we een andere doelgroep, creëren nieuwe drinkmomenten en voegen waarde toe.’

De klant sturen

Bavaria heeft met onderzoeksbureau Nielsen gekeken naar het aankoopgedrag van bierkopers in de winkel. Eén van de conclusies is dat kopers vrij weinig kennis hebben van het segment ‘speciaalbier’. Advies is het schap zo in te delen dat het keuzeproces gemakkelijker wordt. In de visie van consumenten valt speciaalbier uiteen in de segmenten ‘zomerbier’ en ‘zwaar bier’ met daarbinnen de subsegmenten ‘fles’ en ‘blik’. De shopper vindt de indeling van speciaalbier in blik bij pils in blik verwarrend. Ook het groeiende segment ‘alcoholvrij’ verwacht de consument eerder bij speciaalbier dan bij pils. Veel retailers passen de schappen volgens Bavaria nu aan naar aanleiding van deze resultaten.

Fair shares in bier

1 Poiesz 193
2 Spar 173
3 Jan Linders 172
4 Emté 165
5 Coop 158
bron: GfK Panel Services

Reageer op dit artikel