artikel

Flinke omzetgroei voor wasverzachters

Assortiment

In wasverzachters is er een flinke omzetgroei. ‘De actiedruk binnen wasverzachters is iets verhoogd, en de merken in actie stijgen ook in omzet. Promoties werken hier dus nog steeds’, aldus Emiel Peters van IRI.

Flinke omzetgroei voor wasverzachters

Peters: 'Silan heeft geïnnoveerd met Crystals, maar dat heeft nog geen groei gebracht. De meeromzet komt vanuit Robijn Sensations en Lenor.' Karel Burger van Nielsen constateert dat de promotiedruk toeneemt. 'Dit komt door de relaunch van het A-merk en de reactie van de concurrentie daarop én doordat Lidl zich ook hier een positie weet te verwerven.' Hans van Meel (GfK): 'Door de stap van Lenor en de innovatie van Robijn Sensations zie je weinig groei van de kant van eigen merken. Deze categorieën kennen een nogal rationeel koopgedrag. De consument kiest voor innovaties met meerwaarde, maar als die uitblijven, volgt de overstap naar goedkopere winkelmerken.'

Vaatwas

In machinevaatwas woedt een oorlog op het schap tussen de drie A-merken Calgonit, Dreft en Sun, constateren de deskundigen. 'De promotiedruk is hoog, maar het gevolg is wel dat het aandeel van discount en eigen merken niet groeit', stelt Van Meel. Burger ziet echter ook ontwikkeling bij de eigen
merken, doordat ook zij steeds meer claims toevoegen aan hun product. 'Maar de consument wordt steeds meer opgevoed om alleen nog maar in promotie te kopen', stelt Burger. Peters merkt op dat de machinevaat omzet inlevert, terwijl het aantal vaatwassers in Nederland nog steeds toeneemt. 'Misschien is de machinevaatwasmarkt nu wel rijp voor vloeibare concepten, gezien het succes binnen de wasmiddelen. Zodat er wellicht weer mogelijkheden tot groei ontstaan', aldus Peters. In handafwas zorgen Dreft en Witte Reus samen met private label voor een toename in de omzet, volgens de cijfers van IRI.

Reageer op dit artikel