artikel

Lokaal en regionaal scoort

Assortiment

Teamzes, opgezet door zes supermarktondernemers om margerijke producten uit binnen- en buitenland te halen, heeft zich in vijf jaar ontwikkeld tot serieuze (contract)leverancier van verschillende specialiteiten waarmee afnemers zich lokaal kunnen onderscheiden. Directeur Pieter Dirven: ‘Daar profiteert iedereen van: de klant, de ondernemer én het hoofdkantoor.

Lokaal en regionaal scoort

Toegegeven, hij is een bourgondiër, maar dat is niet de reden dat Pieter Dirven, directeur-eigenaar van Teamzes, in 2005 besloot samen met vijf andere supermarktondernemers van verschillende formules producten te gaan inkopen. Het gaat daarbij om lokale of regionale producten waar de klant om vraagt en die extra waarde toevoegen, maar die de supermarktorganisaties niet kunnen of willen leveren. Plus-ondernemers Krijn Vermeulen, Harold van Velzen, Alfred Koehoorn en Pieter Dirven, Jumbo-ondernemer Anrico Maat en AH-ondernemer Edward Koornneef besloten de handen ineen te slaan. ‘We hebben elkaar leren kennen bij een netwerkbijeenkomst. Dat klikte. We delen de passie voor levensmiddelen en willen in onze winkels de juiste producten hebben. Daarom kochten we ieder afzonderlijk diverse artikelen bij derden in. Tegelijkertijd vonden we dat al die leveranties aan de achterdeur veel gedoe opleveren. We vroegen ons af of we die logistiek niet konden stroomlijnen om zo tot een betere performance te komen. Min of meer voor de grap hebben we toen Teamzes opgericht’, zegt voormalig Plus-ondernemer Dirven.

Teamzes

Hij is sinds eind vorig jaar de enige aandeelhouder van Teamzes in Ulvenhout. Via internet Inmiddels is het ondernemersinitiatief uitgegroeid tot een groothandel die zo’n 175 ondernemers van allerlei formules belevert. Als gemeenschappelijke factor hebben ze hun behoefte aan assortiment dat meerwaarde biedt. Bovendien zijn ze niet bang om discussies te voeren over deconcentratie met het hoofdkantoor. Teamzes levert inmiddels een breed assortiment food en nonfood, waaronder vleeswaren, salades, agf, tapas, traiteurproducten, koek, snoep, noten en wijn, maar ook seizoensartikelen als appelbeignets, kerstbomen en kerstpakketten. In totaal omvat het assortiment zo’n 5000 artikelen uit binnen- en buitenland die via internet zijn te bestellen. Zo’n 1750 producten zijn biologisch, 250 daarvan zijn vers. ‘Er zijn ondernemers die zich daarmee willen onderscheiden. Hun organisatie biedt vijf soorten biologische vleeswaren, wij hebben er 35.’

Bovenkant van de markt

Gezonde (biologische) en verantwoorde producten behoren tot de hardlopers. ‘Vooral producten aan de bovenkant van de markt doen het goed, het toegevoegde waardeassortiment. Deconcentreren moet geen sport zijn, maar als je het slim doet, levert het extra marge en onderscheidend vermogen op voor de ondernemer’, zegt Dirven. Teamzes heeft de wind in de zeilen. Het laatste half jaar groeit de omzet. De index staat op 125, omzetcijfers geeft Dirven niet. Recent nam hij een vierde account manager in dienst om de winkels van de 175 afnemers beter te bedienen. Teamzes doet zaken met ondernemers van alle formules en geeft hen tevens schapadviezen. Sinds kort betrekken ook hoofdkantoren producten van de groothandel, waaronder Super de Boer, dat een contract afsloot voor de levering van biologische en glutenvrije producten. Met vier andere supermarktorganisaties voert Dirven gesprekken over mogelijke leveringen.

Bovengemiddelde marge

De markt hongert naar marge en dat is volgens Dirven de verklaring voor de toegenomen belangstelling voor de producten die Teamzes verkoopt. ‘Supermarkten hebben behoefte aan bijzondere producten die een bovengemiddelde marge genereren. De speciale producten die wij leveren, zijn te klein voor supermarkt organisaties om er voorraden van aan te houden. Zo is het in het westen van belang om een goed assortiment stroopwafels te hebben. In Groningen moet een supermarkt de juiste kruidkoek hebben en bijvoorbeeld varkensrollade met kruidnagel, in Limburg echte Limburgse vlaaien en in Brabant worstenbroodjes. Het lijkt een open deur, maar het moet wel worden geregeld.’ ‘Wij kunnen die ondernemers bovendien in één levering meerdere specialiteiten aan de achterdeur bezorgen. We halen de producten overal vandaan en werken samen met zo’n 45 vaste leveranciers in binnen- en buitenland. Zij hebben veel kennis en kunde in huis.’

Trouwer aan formule

Teamzes moet het hebben van ondernemers die deconcentreren. Het lijkt daarom tegenstrijdig als Dirven zegt dat de formuletrouw de afgelopen vijf jaar is toegenomen. ‘Ondernemers zijn trouwer aan hun formule omdat ze hun winkelperformance willen verbeteren. Supermarktorganisaties hebben hun bestelprocessen en ook hun schappenplannen beter voor elkaar. Wat dat betreft moet je met een goed verhaal komen. Vroeger vonden ondernemers het vaak leuk om zelf hier of daar partijhandel op de kop te tikken of om groothandeltje te pesten, maar zo werkt het niet meer. De concentratieplicht is ook toegenomen. In de basis wíl een ondernemer ook concentreren, tenzij hij echt onderscheidende producten met toegevoegde waarde aan zijn klanten kan aanbieden.’ Dirven verdedigt daarbij supermarktorganisaties die ‘keuzes moeten maken’ en niet geïnteresseerd zijn in de vijfde soort kruidkoek, terwijl juist die vijfde soort voor een individuele ondernemer van groot belang kan zijn. ‘Dat kun je dus oplossen. Zo kan een supermarktondernemer zich lokaal onderscheiden met respect voor de formule. Dat betekent winst voor iedereen, voor de klant, voor de supermarktondernemer en voor de organisatie, want uiteindelijk verbetert de totale winkelexploitatie hierdoor.’

Reageer op dit artikel