artikel

Jan Blaak: Eigenzinnig in Roosendaal

Assortiment

Jan Blaak: Eigenzinnig in Roosendaal

Het assortiment van het Super de Boer-filiaal aan de Van Beethovenlaan in Roosendaal ziet er héél anders uit dan dat van andere SdB-filialen. Het is een erfenis uit de tijd dat ondernemer Jan Pollemans er zijn stempel op drukte. ‘Dat hebben we bewust zo gelaten.

Op de winkelvloer als ondernemer acteren, is best mogelijk voor een supermarktmanager. Jan Blaak, sinds het vertrek van ondernemer Jan Pollemans in 2008 eerste stuurman van de Super de Boer aan de Van Beethovenlaan in Roosendaal, is het bewijs. Met de klanten en medewerkers kreeg Blaak er ook een eigenzinnig assortiment bij. ‘Dat had ik nog niet eerder in een Super de Boer-filiaal gezien. Het assortiment bestaat hier uit 25.000 verschillende artikelen.’ De 2300 vierkante meter grote supermarkt kenmerkt zich door een groot assortiment en de vele toeters en bellen. Die werden allemaal door Jan Pollemans ingezet en hielpen mee aan zijn succesvolle ondernemerschap. ‘In overleg met ‘Amersfoort’ hebben we besloten dat assortiment zo te houden en dat wij als filiaal de vrijheid zouden behouden om een deel van het assortiment zelf bijeen te zoeken’, zegt Blaak.

Regiofunctie

‘Onze klanten waren immers aan het assortiment gewend. Die kwamen daar zelfs speciaal voor naar hier. Deze supermarkt heeft een regiofunctie. Naast de autochtone Nederlanders, komen hier veel Poolse en Turkse klanten. Voor die laatste groep hebben we bijvoorbeeld vier meter Turkse kw-producten. Er komen ook veel Belgen, vooral in het weekeinde. We zitten vlakbij de grens en omdat er nogal wat producten in Nederland goedkoper zijn dan in België, worden de Belgen al jarenlang gelokt met huis-aan-huis verspreide folders. Pampers, Coca-Cola en vaatwastabletten zijn producten waar de Belgen speciaal voor naar Roosendaal komen. We tikken dat soort artikelen vaak op de kop en verkopen die dan op pallets.’

Dertig leveranciers

Met de supermarkt kreeg Blaak ook dertig, merendeel regionale leveranciers over. ‘Er werd door Pollemans voor een kwart aan de achterdeur ingekocht. Hoofdzakelijk van regionale leveranciers. Onze deconcentratie is wel wat afgenomen. Maar dan gaat het om producten die we via het dc van SdB kunnen krijgen. Maar we hebben van geen enkele leverancier afscheid genomen. We zitten momenteel rond de 20 procent die we gedeconcentreerd aan de achterdeur kopen. Voor een filiaal is dat uniek.’

Zakelijk handelen

Blaak heeft al zijn afdelingsmanagers op cursus gestuurd om te leren zakelijk te handelen. ‘Ieder zoekt in zijn categorie naar leveranciers met wie hij zaken kan doen. Dat geeft een eigen dynamiek. Het komt wel eens voor dat we een grote partij via Super de Boer kunnen inkopen. Dan blijkt dat we elders eenzelfde partij veel goedkoper kunnen krijgen. Wat doen we dan? We kopen de goedkoopste partij. En we weten nu ook dat de vraagprijs nooit de prijs is die we er uiteindelijk voor betalen. Er wordt altijd gehandeld, gepingeld.’

Fun op de vloer

Het is de vrijheid die hij heeft om in het winkelschap ondernemer te spelen, die het voor Blaak en zijn team zo spannend maakt. ‘Als we partijhandel op de kop kunnen tikken, zetten we die op pallets in de winkel weg. Maar we hebben ook veel eigen elementen, die deze Super de Boer zo anders maakt dan andere filialen. Zo hebben we een notenbar, een eigen bloembinderij, een drogisterij en om de haverklap leuke presentaties van leveranciers op de winkelvloer.’ De drogisterij is voor Blaak het paradepaardje. ‘De drogisterij ligt vlak bij de kassapartij. Toch heeft de drogisterij een eigen afrekenpunt. Hiermee wordt een winkeltje in de winkel gecreëerd.’

Over naar Jumbo

Maar ook de broodafdeling mag er wezen. De broodpresentatie heeft veel weg van een warme bakker, waar de hele, ongesneden broden ook in het schap liggen. ‘Een deel van ons brood en gebak komt van een plaatselijke bakker. Dat brood wordt op die manier gepresenteerd.’ SdB Van Beethovenlaan wordt Jumbo. Wanneer is nog niet bekend. Dat heeft alles te maken met de bouw van een nieuwe, 4000 vierkante meter grote winkel. Dat zal volgend jaar of het jaar erop zijn. Blaak: ‘Tot die tijd blijft deze winkel zoals die is, met het unieke assortiment. Hoe we dan verder gaan, moet nog blijken.’

Reageer op dit artikel