artikel

Zuid-Afrikaanse wijnen groeien flink

Assortiment

DOETINCHEM – Senior consultant Marten Suurmeijer (Nielsen) ziet een stevige groei in wijn, met 9 procent in omzet, en 3 procent in volume. ‘Dat zijn positieve cijfers. De consument is in 2008 duidelijk niet mínder wijn gaan drinken, ondanks de economische dip. Ook niet in de eerste twee perioden van 2009. Dat de omzet harder groeit dan het volume komt deels door accijnzen en heffingen.

Zuid-Afrikaanse wijnen groeien flink

De Zuid-Afrikaanse wijnen groeien flink, ook buiten Aldi. Wijnen uit Zuid-Afrika zijn een paar jaar stabiel gebleven, maar staan nu weer in verhoogde belangstelling, stelt Suurmeijer. Daarnaast groeit de verkoop van Australische en Chileense wijnen, door sterken merken- bouw. ‘De Franse (en Europese) wijn loopt terug. De productie is hier meer versnipperd dan in de nieuwe wereld. De kleine chateaus spreken minder tot de verbeelding en zijn niet zo herkenbaar voor de gemiddelde consument.’

Argentijnse wijn

Ook de verkoop van Argentijnse wijnen loopt terug. ‘Het lijkt erop dat de modernere aankleding van Australische en Chileense wijnen hier de meer klassieke etiketten uit Argentinië overvleugelt. En het Máxima-effect is uitgebleven; een paar jaar terug was de verwachting dat de komst van de prinses de verkoop van Argentijnse wijnen zou stimuleren, maar die is niet uitgekomen.’

Rode wijn

Rode wijn staat als geheel onder druk, constateert Emonds. ‘In het algemeen daalt de promotiedruk in wijn, er is wat minder aandacht en de prijzen stijgen iets. De omzet blijft daarmee wel op peil, maar de groei is niet die van de voorbije jaren. Daarnaast vormen de aperitieven een stille categorie, zonder introducties en zonder aandacht. En van de categorie fresh alcohols blijft na de explosie van acht jaar geleden nu nog maar heel weinig over.’

Reageer op dit artikel