artikel

Diepvries werkt aan beter imago

Assortiment

Diepvries werkt aan beter imago

Diepvriesfabrikanten hebben een hoge ambitie uitgesproken. Met de oprichting van het Vriesvers Platform willen ze het imago van diepvriesproducten als een volwaardig alternatief voor vers verbeteren. Innovaties moeten daar het komende jaar aan bijdragen. In 2009 (IRI, MAT wk 40) groeide de omzet van diepvries in de supermarkten naar 1,062 miljard euro, over heel 2008 was dat 1,036 miljoen euro.

 Directeur Guido Raaphorst van Iglo Nederland is voorzitter van het Vriesvers Platform. Hij
ziet dat de supermarkten meer aandacht krijgen voor de categorie. ‘In hun magazines besteden ze vaker aandacht aan vriesvers.’ In verhouding met de koelvers is de keuze bij veel diepvriesproducten nog wel beperkt. ‘Wanneer je kijkt naar diepvriesmaaltijden, zie je dat de keu-ze in koelvers veel groter is. Wij hebben het afgelopen jaar daarin ons aanbod uitgebreid. We begonnen met een lasagne, maar wanneer je echt wilt groeien, moet je de consument variatie bieden. We hebben daarom de beste smaken uit de Italiaanse keuken verwerkt in een Viva Italia-range. Daarmee hopen we meer consumenten te stimuleren vaker een diepvriesmaaltijd te kiezen.’

Profijt crisis
Bij Dr. Oetker zien ze dat supermarkten meer ruimte geven aan pizza binnen diepvries, maar nog altijd staat het bij sommige producten niet in verhouding met het omzetaandeel van een bepaald artikel. ‘Neem pizza’s, die zijn goed voor 20 procent van de diepvriesomzet, maar hebben niet die hoeveelheid ruimte. Ik zie in de afgelopen jaren wel verbeteringen. Supermarkten erkennen dat diepvries lang een ondergeschoven kindje is geweest. Het is ook wel te begrijpen, de ruimte is beperkt, maar er is nog zoveel te winnen’, zegt trade marketeer Rick de Jager van Dr. Oetker.
Peter Kok, trade marketeer bij Aviko, ziet dat de diepvriescategorie profiteert van de crisis. ‘Naast het feit dat diepvries veelal goedkoper is dan vers, kijkt de consument ook meer naar verspilling. Daar is momenteel in het kader van duurzaamheid veel aandacht voor.’

Hoger niveau
Een populaire productgroep binnen diepvries is vis. Queens Products is hierin marktleider. Directeur Harry Hoogendoorn ziet dat consumenten hier maar moeilijk te verleiden zijn voor duurdere vissoorten. ‘De panga dankt zijn populariteit aan zijn lage prijs. De recessie helpt daarbij. Je hebt een zak vol voor nog geen drie euro. Een zeebaars- of snoekbaarsfilet is een stuk duurder.’
Volgens Hoogendoorn heeft de grote aandacht voor vers ervoor gezorgd dat kwaliteitspercep-tie van diepvriesproducten hier laag is. ‘Wanneer je gaat kijken bij de Franse diepvriessupermarkt Picard, dan zie je dames lopen in Chanel-kleding. Het aanbod, de kwaliteit en presentatie staat daar op een veel hoger niveau dan hier. Probeer hier maar eens diepvriesamuses van zestien euro te verkopen. Fransen kijken daar heel anders tegenaan. Ze schamen zich er niet voor om diepvriesgebak op tafel te zetten. Moet je hier eens doen, dan kijken je gasten toch raar op.’

Gezondheid
Een belangrijke trend binnen diepvries is en blijft gezondheid, zegt Kok van Aviko. ‘Enerzijds hebben we in vriesvers te maken met producten die verser dan vers zijn, zoals bij groenten en vis, maar waarbij dat niet de perceptie is bij consumenten. Anderzijds heb je producten als friet en snacks die als ongezond worden gepercipieerd. Alle fabrikanten zijn daarin bezig met de introductie van gezondere varianten. Die ontwikkeling zal bijdragen aan een positiever imago van vriesvers.’

 

Reageer op dit artikel