artikel

‘Trend naar minder, maar beter schoonmaken

Assortiment

‘Trend naar minder, maar beter schoonmaken

Geen schokkende innovaties, wel de nodige nieuwe geuren en smaken. Door waardetoevoeging scoort de categorie reinigers omzetmatig redelijk, zegt Richard Poiesz, assortimentsmanager bij Poiesz Supermarkten.

De markt voor reinigers lijkt wat op die van de vaatwasmiddelen. Consumenten zijn geneigd naar iets duurdere producten te grijpen, maar er wordt niet écht meer verkocht. ‘Deze categorie met producten als huishoudreinigers, schuurmiddelen, ontvetters en alles voor in het toilet en de badkamer zit in de  plus. Er is een 6 procent omzetgroei, in volume is de ontwikkeling licht positief’, zegt Richard Poiesz, assortimentsmanager van onder meer reinigingsproducten bij Poiesz Supermarkten. ‘Er worden wat innovaties aan het schap toegevoegd die hoger in prijs zijn en er is sprake van prijscorrecties. Een ontwikkeling van het laatste anderhalve jaar is de komst van grotere flacons, bijvoorbeeld van 750 naar 1000 ml of van 1000 naar 1250 ml. Het voegt wel waarde toe, maar is niet echt iets nieuws. Het is een categorie die wat stilstaat op gebied van innovatie. Wat conservatief, wellicht veroorzaakt door het prijsgeweld.’

Weinig bijzonders

Zo heeft 2009 weinig bijzonders gebracht, vindt Poiesz. ‘Het zijn eerder me-too’s dan innovaties. Alle fabrikanten focussen op line extensions en brengen vergelijkbare varianten uit.’ Een geur die het altijd al goed deed in luchtverfrissers en nu ook is doorgebroken in het reinigingssegment is lavendel. ‘Naast lavendelparfum zie je ook lente- en zomergeurtjes het aardig doen. Daar zit de uitbreiding in. Ook WC Eend is met een lavendelgeur gekomen in zijn Extra Parfum-lijn.’ Binnen de toiletreinigers mag het allemaal wat steviger. ‘Je ziet duidelijk de trend naar gemak: minder vaak, maar beter schoonmaken. Met name de verschuiving naar zure reinigers vind ik opvallend. Bleek maakt voor een deel plaats voor zowel bleken als kalk verwijderen.’ Poiesz doelt op producten als WC Eend Energy. Een recente introductie met reinigende enzymen, extra schuim en extra parfum en natuurlijk met een krachtige anti-kalkformule. Het is de overtreffende trap van de Energy Power Gelvariant die al weer  langer in het schap staat. ‘Die zit aardig hoger in prijs dan de Nr. 1 Ontkalker van WC Eend. Dat is waardetoevoeging, maar dan praat je toch al over ruim twee jaar terug dat we die hebben opgenomen.’

Private labels

Private labels maken zeker 20 procent uit van het de dagelijkse reinigingsproducten en toiletreinigers in Poiesz-supermarkten. Perfekt verkoopt goed, maar de A-merken blijven een vertrouwde waarde. ‘Binnen de reinigers is Ajax met zijn varianten de topper. Het private label loopt hier ook hard. Ze zitten 20 tot 25 procent onder de prijs van Amerken en de kwaliteit komt in de buurt. Met hun rotatiesnelheid zit het goed. Cillit Bang is sterk als merk in sanitairreinigers en Harpic als toiletreiniger. In dat segment zie je echter dat de rotatie een stuk lager ligt, logisch ook omdat je een badkamer minder vaak schoonmaakt.’ Het groeiende aantal (geur)varianten houdt geen tred met de ruimte in het schap. Die meters liggen vast. Bij Poiesz is maar drie meter voor reinigers en vaatwasmiddelen beschikbaar. ‘Haal je de afwas-, en vaatwasproducten en additieven eraf, dan blijft er een goede twee meter over voor reinigers. Een aantal producten plaatsen we op één facing, andere op twee afhankelijk van de colli-inhoud. Maar je kunt niet oneindig geuren toevoegen. We zorgen daarom dat we vooral actueel blijven met de geurvarianten. Meerstuksaanbiedingen werken goed als actievorm, helemaal als de nieuwste
geurvarianten worden aangeboden. In combinatie met de nodige media-aandacht breng je zo het volume omhoog.’

Reageer op dit artikel