artikel

Ruim 41% wordt in promotie verkocht

Assortiment

Ruim 41% wordt in promotie verkocht

De vaatwasmiddelenmarkt groeit weer in waarde. De gele balkverpakkingen zijn achter de rug, het rendement is verbeterd. Maar de promotiedruk blijft hoog, stelt Jos van der Wijst, assortimentsmanager bij Sligro.

De vaatwasmarkt is een lichte groeimarkt. Met een waarde- en volume-index van respectievelijk 101 en 98 gaat het met de waardeontwikkeling van de categorie weer de goede kant. Jos van der Wijst, assortimentsmanager wasmiddelen, reinigingsmiddelen, luiers en papierwaren bij Sligro, is verheugd dat de prijs per tablet een opgaande lijn vertoont. ‘Het werd steeds gekker, van 20 naar 50 procent  extra tabs voor dezelfde prijs. Door de 50-procentgratisverpakkingen zat er overvoorraad in de
huishoudens. Dat type actie is voorbij. Verder zie je een tendens naar all-in-one-tabletten, dus naar de wat duurdere varianten. Deze innovaties worden door de merken gedreven. Dankzij deze verschuiving gaat de prijs per tab omhoog.’

Handafwasmiddelen

Het gebruik van vaatwasmachines gaat niet ten koste van de handafwasmiddelen. ‘Wat innovaties betreft is handafwas een vrij rustig segment. De industrie investeert voornamelijk in vaatwastabletten. Toch laat ook de handafwasmarkt groei zien.’ Bij Sligro’s retailformules Emté en Golff verkopen de vaatwasmachineproducten bovengemiddeld. ‘Wij draaien boven fair share in de categorie reinigers. We zitten ruim boven de 100 in vaatwastabs. In handafwas zouden we beter kunnen presteren. Die producten hebben extra aandacht nodig bij onze retailformules. De sterke ontwikkeling op tabs is mede ingegeven door de investeringen en innovaties vanuit de industrie op deze categorie. Hier gaat duidelijk de focus naar uit.’

Milieu en verduurzaming

Zowel marktleider Sun, als Calgonit en Dreft blijven binnen machinevaatwas innoveren. Een opvallende ontwikkeling noemt Van der Wijst de aandacht voor milieu en verduurzaming. ‘Denk aan de fosfaatvrije tabletten. Greenpower van Sun is daar een voorbeeld van. Deze variant wordt fors ondersteund op tv. Wel zal dit product zich nog moeten bewijzen.’ Ook Dreft is goed bezig, vindt hij. Het merk doet er alles aan om een positie op het schap te veroveren. ‘Procter & Gamble investeert flink in deze categorie met Dreft Platinum als haar vlaggenschip. Dit is een mooie all-in-one-tablet die ook de machine reinigt en glans geeft aan de vaat. De uitstraling in het schap is prima. De tijd zal leren of de markt het ook oppikt. Als merk is Dreft wel in opkomst, al lijkt het wat op marktaandeel kopen.’ Calgonit kwam met Quantum. Een tablet die de kracht van drie afzonderlijke ingrediënten combineert. ‘Een kwalitatief goed product met prima reinigingskracht. Misschien wel het beste tablet. De consumentenwaarde van dit artikel ligt echter boven de grens van 6 euro. De vraag is of de klant dat niet te duur vindt. We voeren hem nu enige maanden en hebben hem een paar keer actiematig ingezet. Net als de Green Power is het nog te vroeg om uitspraken te doen.’

Private label

Het private label ontwikkelt zich redelijk met ook all-in-one-tabletten in het schap. De consumentenprijs ligt circa 40 procent onder dat van de A-merken. Onlangs werd nog Markant vaatwaszout geïntroduceerd als tegenhanger van Broxomatic van Akzo Nobel. Sinds de recessie stijgt de aandacht voor privatelabelproducten, signaleert Van der Wijst. Toch blijven merken in trek door de vele voordeelacties. ‘De vaatwastablettenmarkt is enorm promogedreven. De promotiedruk ligt op 41 procent! Bijna de helft van de omzet gaat in actie. Sun zit op circa 49 procent, Calgonit daarboven en bij Dreft wordt zelfs 66 procent in promotie verkocht. De merkentrouw is laag, men koopt van promo tot promo.’

Presentatie

 Een goede schappresentatie en upto- date assortiment zijn daarom des te belangrijker om het verschil te maken in deze categorie, besluit Van der Wijst. ‘Nu er meer duurdere tabletten verkocht worden, is het zaak all-in-one-innovaties snel op te nemen. Dat hebben wij als Sligro goed voor elkaar. Daar zit de waardetoevoeging en kun je je marge mee verbeteren. Ons schap is strak in blokken opgedeeld en marktconform ingericht met de meeste ruimte voor Sun, gevolgd door Calgonit en Dreft. Als je snel je innovaties hebt staan en acties van de merken goed laat meelopen in je folder en
via spaarcampagnes, verbeter je je fair share.’

Reageer op dit artikel