artikel

Reclame groeit met 3,8 procent

Assortiment

De mediabestedingen in was- en reinigingsmiddelen op radio, televisie, internet en gedrukte media zijn afgelopen jaar met 3,8 procent toegenomen. Dat concludeert Nielsen Media uit een continu onderzoek naar bestedingen van advertentiegelden in de media.

Reclame groeit met 3,8 procent

Nielsen Media, onderdeel van Nielsen Nederland, registreert continu de bestedingen van verschillende adverteerdersgroepen in de Nederlandse media. Het onderzoeksbureau legt hiervoor de reclame-uitingen op radio, televisie, internet en gedrukte media naast de verschillende tarievenkaarten van de media, om vervolgens de mediadruk per sector te kunnen berekenen. Hierbij gaat het om een fictief bedrag, dat zou zijn omgezet wanneer alle geplaatste advertenties volgens de tarievenkaarten zouden zijn betaald. De bedragen zijn dus geen weergave van de werkelijke geldstromen, maar geven een indicatie van de jaarlijkse verschuivingen in mediabestedingen.

Was- en reinigingsmiddelen

Was- en reinigingsmiddelen zijn een behoorlijke bedrijfstak in grootte van mediabestedingen, vergelijkbaar met de bestedingen aan zuivel en kaas. In 2009 is er voor ongeveer 121 miljoen euro geboekt aan campagnes op televisie, radio en drukwerk. Veruit het grootste deel van die bestedingen worden gedaan voor wasmiddelen, gevolgd door vaatwasmiddelen, toiletreinigers en huishoudelijke reinigers. Televisie is daarbij veruit het populairste medium bij de mediaplanners. Schoonmaken blijkt toch vooral een kwestie van laten zien, hoe  ongeloofwaardig en knullig sommige commercials ook in elkaar zitten.

Folders

Supermarkten hebben het afgelopen jaar toiletreinigers en luchtverfrissers vaker in de folder gezet. Vooral de grote groep hoofdwasmiddelen heeft dit jaar minder vaak in de folder gestaan. Grote ketens als AH en C1000 handhaven het aantal uitingen in de folder in deze categorie, terwijl SdB en Plus het aantal wat terugbrengen. Aldi, Hoogvliet en Sanders voeren de folderdruk op.

Reageer op dit artikel