artikel

‘Groei komt uit het segment vloeibaar

Assortiment

Consumenten gaan massaal overstag voor vloeibare wasmiddelen. Ze kiezen steeds vaker voor de kleine fles met geconcentreerde inhoud. Marco Telkamp, category manager bij Super de Boer, verwacht dat fabrikanten in 2010 nog sterker op deze trend gaan focussen.

‘Groei komt uit het segment vloeibaar

De wasmiddelenmarkt ontwikkelt zich niet verkeerd. Marco Telkamp, category manager van onder meer wasmiddel en reiniging bij Super de Boer, schetst een beeld van een gezonde categorie: ‘De categorie wasmiddelen laat een omzetgroei in food zien van zo’n 7 procent ten opzichte van 2008. Die groei komt geheel vanuit het segment vloeibaar met een index van 113. Ook binnen Super de Boer zien we deze trend, al blijft die wel iets achter bij de totale markt.’ Met wasverzachters gaat het in excelsior met een
omzetindex van 120. ‘Met name gedreven door hogere literprijzen, een stijgende penetratiegraad en meer promoties. Super de Boer loopt hiermee in lijn met de markt.’

Vloeibaar

Vloeibaar is dus dé trend in wasmiddelenland. Dit gaat ten koste van poeder, dat een dalende trend laat zien (index 96). ‘Binnen deze groei van vloeibaar zien we een duidelijke opkomst van de dubbelgeconcentreerd/Klein & Krachtig-varianten. Binnen totaal wasmiddelen heeft dit segment al een aandeel van 12 procent.’ De consument koopt deze producten uit oogpunt van gemak en energiebesparing, stelt hij. ‘Lagere wastemperaturen betekenen immers minder energieverbruik en dus een besparing voor de consument. Consumenten worden steeds milieubewuster. Producten moeten hier dus op inspelen, al mag dit niet ten koste gaan van het resultaat. En ze moeten betaalbaar blijven. Fabrikanten die hierin slagen zijn in mijn ogen de winnaars van morgen.’ Nog niet alle consumenten zijn ervan overtuigd dat een klein flesje net zo veel waskracht biedt als een grote, stelt Telkamp. ‘Daarom zie je nu nog de oude fles naast de kleine fles staan. Deze move binnen het aanbod van assortiment moet zowel industrie als retail nog maken. Ik verwacht dat hierin komend jaar een grote stap zal kunnen worden gezet, dat moet ook.’ Bij Super de Boer hebben de geconcentreerde varianten al een goede plaats in het schap gekregen. ‘En uiteraard bieden wij ze ook onder het Super de Boer-huismerk aan. Prima geprijsd en met een goede kwaliteit.’

Geurbeleving

Trend binnen de wasverzachters is de opkomst van luxere geuren en algehele geurbeleving. De standaardgeuren raken wat uit de gratie. ‘Met de introductie van Lenor zie je dat de markt opgeschud is. Nieuwe innovaties vanuit Robijn en Silan zijn noodzakelijk om de klanten vast te houden. De luxere
en duurdere geurbeleving slaat aan bij de consument. Het is een soort verwensegment aan het worden. Met name de nieuwe Robijn Sensations scoort zeer goed binnen dit segment van luxere geuren. De innovaties van Silan met Droogtrommelfris en de nieuwe Crystals zie ik ook wel aanslaan bij de
consument.’ Binnen vlekverwijdering is het vrij stil geworden. ‘Het blijft een beetje hangen in het huidige aanbod van Vanish, al worden er verbeteringen doorgevoerd.’

A-merken en huismerken

De hardlopers in het wasmiddelenschap bij Super de Boer zijn goed te koppelen aan de markttrends. A-merk en huismerk blijken in trek. Telkamp: ‘Binnen wasmiddelen is dat toch wel Ariel vloeibaar, direct gevolgd door ons Super de Boer-huismerk en als derde Robijn vloeibaar. Binnen wasverzachters is Robijn nummer één, direct gevolgd door ons Super de Boerhuismerk. Tevens zien we de laatste maanden stijgende verkoopcijfers van ons nieuw geïntroduceerde Euromerk. Deze invulling van het lageprijssegment heeft duidelijk aan herkenbaarheid heeft gewonnen.’ Met al die nieuwe ontwikkelingen en innovaties wordt het schap snel voller. ‘We hebben daarom onlangs besloten om diverse grootformaten waspoeders van het schap te halen. Ze presteerden niet voldoende gezien hun ruimtebeslag. Vloeibaar grootformaat blijft uiteraard wel op het schap.’

Reageer op dit artikel