artikel

‘We wilden af van een tankstationpresentatie

Assortiment

‘We wilden af van een tankstationpresentatie

DOETINCHEM – In de Albert Heijn van Fokko Kip in Groningen komt de klant binnen in een bloemenzee. Kip denkt dat een deel van de klanten zijn AH kiest vanwege de bloemenafdeling.

Ondernemer Fokko Kip van Albert Heijn Hoogkerk in Groningen heeft vorig jaar zijn supermarkt letterlijk in de bloemetjes gezet. Hij greep de verbouwing van zijn winkel (1.100 vierkante meter) aan om van bloemen een speerpuntcategorie te maken. Bij binnenkomst passeren klanten een bloemenzee. Links en rechts snijbloemen, boeketten, potplanten en cadeau-artikelen. Met een speciale inrichting heeft deze afdeling de uitstraling van een bloemenwinkel. Dat alles op een oppervlakte van 60 vierkante meter. Dat is drie keer zo veel als een gemiddelde Albert Heijn-supermarkt. Veel klanten nemen bij het  boodschappen doen een bloemetje mee. Kip heeft het gevoel dat een deel van de klanten juist voor zijn Albert Heijn kiezen vanwege de bloemenafdeling. Daarmee verdient de investering zich dubbel en dwars terug, stelt hij. ‘We zijn hier zeer content mee en doen meer in bloemenomzet dan collega’s. Groningen is na Amsterdam blauwste stad van Nederland. Met onze bloemen kunnen we ons onderscheiden van de ‘concurrenten’, lacht hij. ‘Dat zijn dus vooral andere Albert Heijn-filialen, maar dit is toch een manier om ons binnen de formule te profileren.’

Geen tankstationpresentatie

De marges op boeketten en planten liggen hoog. Kip wil er geen concrete uitspraken over doen, maar een rondje op internet leert dat 30 procent geen uitzondering is. Bij voldoende volume kan dat een leuke omzet opleveren. Dan moet de afdeling wel sfeer uitstralen en de klant wat te kiezen hebben. Om loop in de afdeling te krijgen benaderde Kip Bloemengroothandel Wynia. Met Wynia, sinds 2009 omgedoopt tot Florapunt.nl, maakte hij afspraken over levering, assortiment, kwaliteit en prijsstelling. Samen bogen ze zich over het ontwerp en de inrichting van de afdeling. De architecten van Albert Heijn zorgden bij de
geplande verbouwing voor inpassing van het concept in de winkel. Het resultaat mag er zijn, de afdeling oogt als een bloemenzaak. ‘We wilden af van een tankstationpresentatie en toe naar een massapresentatie met kwalitatief goede snijbloemen, potplanten en leuke bloemgerelateerde non-foodcadeautjes. Onze bloemen zijn trendy en bieden voor ieder wat wils. Een jaar na de start zijn we
nog steeds heel enthousiast over deze stap. We verkopen meer snijbloemen en boeketten dan verwacht. Daar zijn we meer ruimte aan gaan bieden. Florapunt.nl voorziet ook in de AH-acties, maar als ze heel typisch des AH zijn, dan bestellen we die direct.’

De prijsstelling is scherp. Dat is belangrijk voor de omloopsnelheid. ‘Je kunt het oh zo mooi maken, maar het moet betaalbaar blijven. Tegenover ons zit een speciaalzaak en daar kunnen mensen terecht die zelf boeketten willen laten samenstellen of op zoek zijn naar bijzondere bloemstukken, grafstukken of luxe kamerplanten. ‘Waar jullie ophouden, gaan wij verder’, zeggen zij zelf. Dus het bijt elkaar niet. We proberen onder een tientje te blijven. Tijdens moeder- of vaderdag gaat dat richting de 15 euro.
Tijdens de avondvierdaagse hadden we succes met uitzwaaiboeketjes voor 2 of 3 euro.’

Bewerkelijk

Een bloemenafdeling staat bij veel supermarktondernemers bekend als bewerkelijk en dervingsgevoelig. Boeket ten staan er niet altijd even fris bij. Dat is dodelijk voor de verkoop, weet Kip. ‘Zonder goede kwaliteit, geen herhalingsaankopen. Ik heb goede afspraken gemaakt met de leverancier. Die draagt de risico’s. Bloemen moeten in drie dagen verkocht zijn en nog een week bij de klant blijven staan. Ik krijg vier keer per week afgeleverd en mijn bloemenjongen, die uit die wereld komt, zorgt dat de lat hoog blijft liggen.’ Ondertussen stijgt de bloemenomzet door en blijkt de verkoop niet crisisgevoelig. ‘We zitten met bloemen op een omzetaandeel van 2 procent. De bloemenindex stijgt harder dan die van de winkel. En ’s avonds verkopen we extra veel, dan zijn de bloemenwinkels dicht!’

Reageer op dit artikel