artikel

‘Bio past in onze filosofie

Assortiment

DOETINCHEM – Albert Heijn-ondernemer Ronald de Jong in Boxtel heeft 240 biologische producten in zijn assortiment. Hoewel het een gering percentage van zijn assortiment uitmaakt, is het voor een supermarkt een behoorlijk aanbod.

‘Bio past in onze filosofie

Een biologisch assortiment voeren is toch moeilijk in een supermarkt? Ondernemer Ronald de Jong van Albert Heijn Boxtel vindt van niet. In zijn winkel presenteert hij 240 biologische producten. Die scoren heel behoorlijk. Aan biohoekjes doet De Jong niet. ‘Onze biologische producten liggen bij de productgroepen zelf. Dus stroopwafels bij de stroopwafels, wel prominent gepresenteerd met schapkaartjes. Een speciale attentie voor klanten dat dit product biologisch is.’ Maar weinig supermarkten bieden zo veel biologisch assortiment. Maar De Jong geeft direct toe dat 240 biologische artikelen op een totaal AH-assortiment een gering percentage blijft. ‘Dat maakt de schapherkenbaarheid best lastig. Voordeel is dat Albert Heijn de verpakkingen van de complete range biologisch heeft  doorgevoerd in groen. Zowel in vers als houdbaar zorgt dat voor dezelfde uitstraling.’ Het nieuwe paraplumerk Puur & Eerlijk zal de herkenbaarheid verder verbeteren, verwacht hij. ‘Ik verwacht
dat hier een impuls van uitgaat. Helemaal voor fairtrade, dat nu maar een klein labeltje heeft.’

Tribune

Zuivel loopt in deze winkel aan kop in biologisch. ‘Daar verkopen we het meeste van, maar het aantal items is het hoogste op de agf-afdeling.’ Op gezette tijden zet dit Albert Heijn-filiaal de biologische productgroep in het zonnetje. ‘Dat past ook in onze filosofie dat we een gezonde, verstandige en verantwoorde super willen zijn. Dan moet je aandacht geven aan deze groep. Is het weer in de picture, bijvoorbeeld tijdens een thema, dan brengen we zo’n beetje al onze producten bij elkaar op een tribune in de actiestraat. Vers presenteren we in verrijdbare koelingen. Dan oogt het écht massaal en verkopen
we twee of drie keer zo veel in biologisch. Vooral in langhoudbare producten, zoals melk en koffiemelk, blijkt een geweldige plus te halen. Soms halen we wel twintig of dertig keer meer verkoop.’ Consumenten kunnen op het actieplein ook proeven. ‘Bijvoorbeeld stukjes stroopwafel. Maar, wel met een verhaal erbij. Dat is cruciaal.’ Op de versafdelingen wordt elk uur de klok gezet voor een proeverij. ‘Daar laten we proeven hoe lekker verse biologische producten zijn. In kaas, vleeswaren en brood laten we iemand rondlopen die de mensen aanspreekt.’

Smaakbeleving

Biologische producten zijn duurder dan de A-merken. Dat is volgens De Jong pas een probleem als de prijsafstand te groot wordt en de kwaliteit onvoldoende. ‘Een meerprijs van 10 procent is acceptabel. Dat zeg ik puur op gevoel. Wordt het meer, dan moet het echt meerwaarde, zoals een excellente smaakbeleving bieden. Dat neemt niet weg dat ik klanten heb die bij vlees – waar de prijsafstand fors is – om uitbreiding van het assortiment vragen.’ De Jong heeft niet de illusie iedereen aan biologisch te
kunnen krijgen. Maar de belangstelling blijft stijgen, besluit hij. ‘Er zijn nu significant meer mensen bezig met bewust kopen en biologisch dan jaren geleden Er zijn kansen en die moeten we benutten, nu is de tijd rijp.’ En de recessie dan? ‘Ik zie geen teruggang in colli bij biologisch. De actiegevoeligheid is wel iets groter geworden. Mijn tip is: zorg voor herkenbaarheid. Moet je echt naar op zoek naar biologisch, dan ben je 90 procent van de klanten kwijt.’

Reageer op dit artikel