artikel

‘Betere wijnen, maar ook palletaanbiedingen

Assortiment

DOETINCHEM – Na een jaar rondkijken en inspiratie opdoen, wisten Bert van Rotterdam en zoon John hoe ze hun wijnafdeling wilden inrichten. Het werd een eiland bij de kaasafdeling met een bijzondere presentatie.

‘Betere wijnen, maar ook palletaanbiedingen

Met een gelikte wijn- en kaaspresentatie weet Super de Boer Struvé Center de nuchtere Groningers aan betere wijn- en kaassoorten te krijgen. In 2004 betrok de ondernemer een nieuw pand in Sappemeer en verdubbelde het vloeroppervlak naar 1.500 vvo. Die uitbreiding grepen Bert van Rotterdam en zoon John van Rotterdam aan om een winkel met marktgevoel te realiseren. Versgroepen moesten flink de ruimte krijgen. Ze keken een jaar rond bij supermarktcollega’s. Tot in Frankrijk aan toe haalden ze inspiratie. Het idee van een eilandpresentatie voor wijnen nabij de kaasafdeling sproot hieruit voort. Hart van de afdeling vormt een megawijnrank met halve wijntonnen voor de presentatie van vooral kwaliteitswijnen. Links en rechts staan schuine tafels. Hier zijn veertien wijnen in kistjes trapsgewijs opgesteld. Bepaald geen standaardpresentatie. John van Rotterdam: ‘Nee, dit zie je nergens. Maar Super De Boer gaf ons veel vrijheid om de winkel naar onze visie en ambitie in te richten. Die wijnboom is een enorme blikvanger. Hij is rondom de pilaren gedrapeerd. De consument kan er niet omheen.’

Het wijnassortiment rondom de wijnrank onderscheidt zich van het standaardassortiment in de wijnstelling. ‘Daar hebben we acht meter rood, vier meter wit en twee meter aperitieven staan. We presenteren er de Super de Boer-wijnen. Omdat we geen doublures wilden hebben met het wijnplein, zit daar een tweede leverancier op. Dit zijn de betere wijnen, maar we hebben ook palletaanbiedingen.’ Een deel van het assortiment wisselt om ‘trial’ te creëren. ‘Met zo’n afdeling creëer je vraag, dat is  alleen maar positief. Vandaar dat we zeven wijnen vast aanbieden en de rest wisselen.

Noten branden

De klassieke combinatie van kaas en wijn is in dit filiaal naar een hoger plan gebracht. Er worden in een meubel naast de kaasvitrines een paar keer per dag verse noten en pinda’s gebrand. Klanten kunnen die zelf uit woks scheppen. Dit zorgt voor toeloop naar de kaasafdeling en verhoogt de sfeer, stelt van Rotterdam. Het notenbranden levert een belangrijke rendementsverbetering. Het loont nu weer om de afdeling aan het eind van de week te bemannen. ‘We hebben een tijdje helemaal geen kaasmedewerkster gehad, maar dat werd te klinisch. Permanent iemand erop zetten is helaas niet rendabel te maken. Toch wilden we levendigheid op de kaasafdeling. Het branden van noten bleek dé oplossing. Als de kaasmedewerkster er niet is, neemt de vleeswarenafdeling het branden over. Dat verhoogt de beleving op die afdeling. Het zorgt ervoor dat we nu wel het gewenste rendement halen en zo blijven we ons onderscheiden van de concurrentie.’

Reageer op dit artikel