artikel

Zuivel moet het hebben van ‘spoonable

Assortiment

Zuivel moet het hebben van ‘spoonable

DOETINCHEM – Binnen zuivel komt de groei het afgelopen jaar vooral vanuit ‘spoonable’, (het dikvloeibare deel zoals yoghurt, vla, kwark en andere toetjes). Dit segment schepzuivel groeit dit jaar 9 procent (tot en met week 16 van 2009), waar dit segment vorig jaar al een groei van 6 procent liet zien.

Maar het volume in schepzuivel groeit maar met 1 procent, tegen 1 procent daling een jaar eerder. In
zuiveldranken (dunvloeibaar) groeit de omzet nu 5 procent, tegen 13 procent groei vorig jaar. Het volume in zuiveldranken daalt 2 procent, tegen 1 procent daling in 2008. Emile Stuyt van Nielsen: ‘Dit verschil in marktontwikkeling heeft sterk te maken met de grondstofprijzen op de wereldmarkt. Van daaruit is het interessant om te kijken wat er dit jaar gaat gebeuren. Aldi en Lidl hebben een prijsdaling ingezet, Jumbo is gevolgd en ik ben benieuwd in welke mate de rest van de markt de komende weken gaat volgen. Bij Aldi zijn in totaal 23 zuivelproducten goedkoper geworden, inclusief kaas.’

Gezondheidsclaim

Opvallend is de ontwikkeling in zuiveldranken met een gezondheidsclaim. Stuyt: ‘Deze healthy yoghurtdranken zijn vorig jaar nog met 34 procent in omzet gegroeid. Dit jaar zien we de omzet met 16 procent dalen. In veel andere categorieën zorgen producten met gezondheidsclaims nog wel voor groei, maar ook daar vlakt de groei af. De omzetdaling in gezondheidszuivel komt na enkele jaren van forse groei. De daling komt niet door een verminderd volume, maar door prijsdaling, veroorzaakt door een veranderende productmix. Er komen meer eigen merken varianten op het schap en er worden ook steeds meer eigen merken verkocht.’

Klein segment

Een klein segment als ‘melk met claim’ (met toevoegingen zoals extra calcium), laat nog wel groei zien, maar de grote groep drinks daalt zo’n 5 procent, terwijl het volume nog met 2 procent groeit. Stuyt: ‘Het totale volume van zuivel met gezondheidsclaim zien we stagneren in februari van 2008. Op dat moment kwam het UMC met berichten over pro-biotica, die in de media gekoppeld werden aan gezondheidszuivel. Het heeft de categorie zo’n 9 miljoen euro aan omzet gekost. Eind 2008 zien we bovendien het aandeel van harddiscount in gezondheidsszuivel sterk toenemen, gevolgd door een sterke promotiedruk bij de servicesupermarkten.’

Schepzuivel

De stevige omzetgroei in schepzuivel is vooral afkomstig van hogere prijzen; 7,7 van de 9,2 procent groei komt door gestegen prijzen, de rest komt vanuit volumegroei. In yoghurt is er sprake van omzetgroei bij teruglopend volume. Ook hier zijn de hogere prijzen sterk van invloed. Daarnaast zijn het vooral de zoete dessertspecialiteiten die de groei aanjagen. Dit segment groeit met 19 procent in volume. Stuyt: ‘Vooral pudding doet het enorm goed. Pudding groeit met 32 procent in volume,
en 39 procent in omzet. Deze toename is vooral toe te schrijven aan innovaties; de grote merken zijn bijzonder actief met pudding.’

Keukenzuivel

Het segment ‘keukenzuivel’ kent een omzetgroei van 10 procent, bij een toename in volume van 6 procent. Die overige 4 procent is afkomstig van gestegen prijzen. Stuyt: ‘De volumegroei doet echter vermoeden dat er een samenhang is met de trend om wat vaker thuis uit eten te gaan. Een groei zichtbaar in producten als crème fraîche en zure room, dat zou kunnen betekenen dat de consument inderdaad wat vaker thuis gaat koken.’

Reageer op dit artikel