artikel

‘Verse chocolademelk verkocht direct goed

Assortiment

DOETINCHEM – Binnen zuiveldranken blijven de vetvrije varianten de grote omzetmakers. Portieverpakkingen binnen het segment drinks staan echter onder druk. Producten met claims hebben volgens Rutger van den Bout van Hoogvliet nog steeds last van de negatieve publiciteit van begin 2008.

‘Verse chocolademelk verkocht direct goed

Anderhalf jaar geleden overleden een aantal personen tijdens een klinische studie met probiotica in Nederland. Door die affaire liep het zorgvuldig opgebouwde imago van probiotica een deuk op. ‘We zijn nu al ruim een jaar verder, maar de markt voor portieverpakkingen in drinks heeft zich nog niet  helemaal hersteld’, zegt Rutger van den Bout, senior category manager zuivel bij Hoogvliet. ‘De omzet van Actimel en Yakult is gedaald, Vifit heeft er minder last van.’ In totaal staat de index in de categorie drinks wel op positief. ‘Groei zit er in de literverpakkingen, met Optimel als grote groeier. Optimel is zeer populair in zuiveldrinks geworden. Het merk komt met de meeste innovaties en die slaan eigenlijk  allemaal wel aan.’

Private label 

Ook private label lift mee op dit succes. ‘Vanuit Superunie hebben wij met Topfit onze eigen ‘Optimel-varianten’ in private label. In het litersegment zijn lemon en aardbei de grootste smaken. Die doen het fantastisch goed.’ Zuivel is een ‘destination category’ binnen Hoogvliet, vervolgt Van den Bout. De winkels verkopen relatief veel zuivel, waaronder drinks. ‘We hebben met 140 een hoge fair share in basiszuivel. Binnen de gezondheidsdrinks zitten we op 120. De totale categorie is voor ons heel belangrijk en drinks lopen daar prima in mee.’

Basiszuivel en overige zuivel 

Basiszuivel en overige zuivel houdt Hoogvliet goed in balans. ‘Natuurlijk stimuleren we de verkoop door het schap goed te segmenteren. Zo maak je het voor klanten duidelijk waar ze hun producten en introducties kunnen vinden. Wat verder zeker meespeelt, is dat onze klanten veel verse zuivel kopen. Er zijn delen van het land waar veel houdbaar wordt verkocht. Bij ons is dat niet het geval.’

Claim

Veel zuivelproducten hebben een claim, alleen is die niet altijd even duidelijk, vindt Van den Bout. ‘Gezondheidsproducten zullen hun claim te allen tijde goed moeten onderbouwen. Eigenlijk zijn er te veel
claims. Daardoor ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Gelukkig mag niet alles meer. Goede communicatie is een pre voor deze artikelen. Wat dat betreft vind ik de Danone-artikelen een voorbeeld van hoe het wel moet. Op Actimel staat een duidelijke claim en die is goed medisch  onderbouwd. Dat schept vertrouwen.’

Vruchtensmaak

Binnen drinks groeit het aantal varianten met een bijzondere vruchtensmaak. Hier wordt ingespeeld op de trend naar superfruits. ‘Dat is eigenlijk begonnen in de vruchtendranken en zie je nu terugkomen in
de zuivel. Granaatappel is een goed voorbeeld. Dat is inmiddels heel herkenbaar voor de consument geworden.’ Friesche Vlag kwam met Milk & Fruit Limoen/golden kiwi en Passievrucht/açai. ‘Die nieuwe varianten doen het gewoon goed. Je ziet dat de consument al bekend is geraakt met dit soort
vruchtensmaken.’

Yakult

Yakult, succesvol met twee varianten (met en zonder suiker) introduceerde in 2007 Bifiene. Dit is een
gezonde zuiveldrank met de BbY-bacterie, actief in de dikke darm. Misschien was de timing wat  ongelukkig, want dit product heeft het niet gered. ‘Het is inmiddels gesaneerd. In zuivel kan het snel gaan. Een product moet zich na twee, drie maanden bewezen hebben. Vaak eigenlijk al vanaf dag één. Neem de verse chocolademelk van Optimel. Daar zat een behoorlijk reclamebudget achter met een campagne op abri’s, in de bladen en op tv. Wij kwamen ermee in onze folder. Dan moet zo’n product gelijk gaan roteren. Het verkocht direct goed. Gebeurt dat niet, dan kun je al snel je conclusies trekken.’

Reageer op dit artikel