artikel

Reclame groeit ruim 7 procent

Assortiment

Reclame groeit ruim 7 procent

DOETINCHEM – De mediabestedingen in zuivel en kaas op radio, televisie, internet en gedrukte media zijn de afgelopen 12 maanden met 7,4 procent toegenomen. Dat concludeert Nielsen uit een dagelijks onderzoek naar de bruto mediabestedingen in Nederland.

Nielsen waardeert dagelijks de advertenties van producten en diensten in Nederland tegen de brutotariefkaarten van de media waarin de advertentie is geplaatst. Hierdoor zijn de verschillende mediumtypen met elkaar te vergelijken en kunnen trends worden geanalyseerd. Een barter-overeenkomst tussen twee partijen wordt wel als mediadruk gezien en de advertentie krijgt een bedrag toegewezen (op basis van de tariefkaart), terwijl er geen geld voor betaald is. De bruto mediabestedingen geven dus feitelijk de mediadruk weer, niet de werkelijke geldstromen.

Bedrijfstak

Zuivel en kaas zijn de twaalfde bedrijfstak in grootte van bruto mediabestedingen, en de grootste adverteerders in food. De retail, food en non-food samen, is veruit de grootste klant van de media, met een jaarlijkse besteding van 1,2 miljard euro (MAT t/m april 2009). De retail neemt hiermee ongeveer
eenvijfde van de totale bruto mediabestedingen voor zijn rekening. De financiële sector (banken en financieringen, excl. verzekeringen), in grootte de vijfde klant, is het afgelopen jaar een stuk minder gaan adverteren, met bijna 20 procent minder bruto mediabestedingen. Zakelijke dienstverleners
gaan 13 procent terug in advertenties. De mediadruk in de zuivel- en kaas-sector is de afgelopen 12 maanden gestegen met 7,4 procent, terwijl de foodsector als geheel ongeveer 3 procent minder heeft besteed aan media-uitgaven.

Reageer op dit artikel