artikel

Omzet kaas stijgt door prijsverhogingen

Assortiment

Omzet kaas stijgt door prijsverhogingen

DOETINCHEM – De omzet van kaas is in 2008 flink gestegen door prijsverhogingen als gevolg van gestegen grondstofprijzen.

‘In volume zit de totale markt op slot. Maar de omzet stijgt in 2008 flink, mede door prijsverhogingen als gevolg van gestegen grondstofprijzen. Het volume stijgt rond de 2 procent, de kaasomzet bijna 13 procent’, aldus Emile Stuyt van Nielsen. Dat zegt ook collega  Karel Burger, senior consultant bij Nielsen: ‘De prijsstijgingen zijn begonnen in de tweede helft van 2007 en werken dus ruim door in 2008. Dat betekent wel dat dat effect in 2009 is uitgewerkt en dat de omzetgroei voor het lopende jaar flink lager zal uitvallen.’

Binnenlandse kaas

In binnenlandse kaas is de omzetgroei van 14 procent geheel aan de gestegen prijs toe te schrijven. In buitenlandse kaas is de omzetgroei 10 procent, terwijl het volume met 6 procent groeit. Dat verschil is opmerkelijk, stelt Burger, want het lijkt erop dat binnenlandse kaas wel wat last heeft van de economische dip en de gestegen prijzen. ‘De groei in buitenlandse kaas komt wellicht doordat mensen minder uit gaan en bijvoorbeeld wat vaker thuis een kaasplankje serveren.’

Uitsnij

Het aandeel uitsnij is in kaas afgelopen jaar weer iets gedaald, na een tijdelijke stijging in 2007. Burger: ‘Het kan goed dat de recessie hier enige invloed op heeft en dat de consument toch weer wat eerder voor het lagergeprijsde voorverpakte assortiment kiest. Het volumeaandeel van uitsnij ligt nu op 22 procent. Zo’n acht jaar geleden lag de verdeling nog rond de 50 procent voor uitsnij en voorverpakt.’
In buitenlandse kaas doen vooral de verse smeerbare kaas, geitenkaas en fonduekaas het erg goed. In het kleinere segment harde kazen zorgt vooral emmentaler voor wat groei. In binnenlandse kaas beslaat goudse kaas momenteel zo’n 66 procent van de markt.

Jonge Goudse

Het volume van jonge goudse neemt dit jaar met 5 procent toe, terwijl een jaar eerder het volume nog met 5 procent was gedaald. Burger: ‘Ook dit lijkt een recessie- effect. Extra belegen daalt met 2 procent en oude goudse zelfs met 8 procent in volume.’  In het segment kaasspecialiteiten zijn het met name de geitenkaas en de 30+kazen die voor wat groei zorgen. Ook geraspte kaas en edammer leveren groei. Boerenkaas en nagelkaas leveren wat aandeel in.

Reageer op dit artikel