artikel

‘Omzet en volume weer meer in lijn

Assortiment

‘Omzet en volume weer meer in lijn

DOETINCHEM – CoopCodis is bezig met een inhaalslag in kaas. Er wordt steeds meer minder vette kaas verkocht in met name de traditionelere gebieden waar de keten actief is. De nieuwe private-labelaanpak heeft de kaasomzet verder omhooggestuwd, aldus category manager Gert-Jan Eghuizen.

Vorig jaar had de zuivelmarkt te maken met prijsstijgingen door hogere grondstofprijzen. Inmiddels is de grondstoffenmarkt wat tot bedaren gekomen. Omzet- en afzetontwikkeling zijn nu meer in balans,  analyseert Gert-Jan Eghuizen, category manager vleeswaren en kaas bij CoopCodis. ‘De totale kaascategorie zit nu op een index van 112, in euro’s op 115. Je ziet de laatste maanden de prijs van grondstoffen weer dalen, waardoor omzet en volume zich meer in lijn ontwikkelen.’ Opvallend is de verschuiving naar private label. Heeft dit met de crisis te maken? ‘Deels, het private label wint het laatste half jaar aandeel. Dat komt, omdat alle supermarkten – ook wij – hier zwaar op inzetten. Dat gaat ten  koste van de merken.’

Trend

De 30+- en 20+-trend zet inmiddels ook in de Coop-winkels stevig door. Vooral op het  platteland heeft het enige tijd geduurd voor consumenten minder vette kaas ontdekten. ‘We zijn bezig met een kleine inhaalslag. Daardoor groeien wij nu harder dan de markt.’ Er worden in landelijke regio’s van oudsher relatief meer kilostukken verkocht, maar ook dat patroon verandert geleidelijk. ‘Je ziet de verkoop van plakken daar duidelijk toenemen, al loopt die ontwikkeling achter op de steden. Consumenten gaan toch steeds meer voor gemak en daar richten we onze acties op. De stijging in private label en plakken is dan ook sterk promotiegedreven.’

(Zelf)bediening

CoopCodis voert private labels in zelfbediening en bediening. In zb is dat het Bon Appetit-label. Sinds vorig jaar heeft de keten onder die lijn ook goudse lightkaas. ‘Vroeger hadden we alleen 48+, maar nu kunnen klanten ook kiezen uit een 30+-assortiment in smaakvarianten als mosterd, komijn en minder zout en 20+- plakken. Minder vet en minder zout is een hot item aan het worden.’ In bediening is een boerenkaaslijn uitgerold. CoopCodis neemt de kazen exclusief af van boer Lekkerkerker in Montfoort in de smaken jong, jong belegen en oud. Deze boer heeft veel onderscheidingen gewonnen met  boerenkaas. ‘Die kaas valt onder Coop Select, ons exclusieve label, en loopt logistiek via Zijerveld & Veldhuyzen. Bij een blinde smaaktest met een panel kwam deze boerenkaas er als beste uit. Het is een boerenkaas die toegankelijk is voor een groot publiek. We zijn een jaar met dit traject bezig geweest, we wilden het goed opzetten. Dat is dé manier om omzet te genereren binnen deze categorie’, zegt de category manager.

Merken

Merken blijven echter belangrijk, benadrukt Eghuizen. ‘Beemster is de smaakreferent in zelfbediening, die ligt bewust niet in bediening. Binnen Coop zetten we daar onze semiambachtelijke Noord-Hollandse kaaslijn tegenover in bediening. Die loopt van jong tot overjarig. Een merk als Uniekaas verkopen we goed in de traditionele gebieden, dus meer in het oosten van het land.’ Maaslander is een runner-up. Dit merk ontwikkelt zich vooral in de stedelijke gebieden en meer richting het westen uitstekend. ‘Milner is de motor achter 30+, maar Maaslander is de sterke groeier. Zeker nu dit merk 30+-varianten voert. Maaslander Bieslook springt eruit.’

Buitenlandse kaas

In buitenlandse kaas is een assortimentsoptimalisatie doorgevoerd. Voorheen was het  zelf-bedieningsschap ingedeeld als een viertrap, bijvoorbeeld in brievarianten, maar dat was te onduidelijk voor de consument. Daarom is Coop teruggegaan naar drie kwaliteitsniveaus. In het semi-ambachtelijke schap staat het premiumlabel sinds de rationalisatie meer in de schijnwerpers. Eghuizen besluit: ‘Het premiumniveau wordt door Président ingevuld. Onder Coop Select hebben we een premiummerk brie toegevoegd.’

Reageer op dit artikel