artikel

In portieverpakking zit de index zo boven de 110

Assortiment

DOETINCHEM – Portieverpakkingen groeien maar door, net als gezonde dessertproposities. Ook puur genieten blijft een belangrijke trend binnen de toetjescategorie. Het introductietempo is hoog, maar er verdwijnen ook regelmatig producten uit het koelschap.

In portieverpakking zit de index zo boven de 110

Van een economische crisis is in het toetjesschap niet veel te merken. Portieverpakkingen verkopen goed en consumenten stappen niet massaal over naar goedkopere literpakken. Er gaat dan ook veel impuls uit van deze categorie. Consumenten willen nieuwe producten, vaak kleinverpakkingen, uitproberen, zeker omdat daar stevige campagnes aan vooraf gaan. ‘Portieverpakkingen blijven groot. Literpakken blijven verkopen. Maar de meeste groei zit in genieten, gevolgd door gezondheid’, vat Martijn Heijnen de ontwikkelingen samen. Volgens de category manager zuivel is er bij Plus Retail niets te klagen over de dessertomzet. ‘In portieverpakkingen zit de index boven de 110. Er wordt ook wel meer van gegeten
doordat fabrikanten de inhoud vergroten. Verpakking doet sowieso heel veel in dit segment. Vooral binnen toet jes moet je er met je product uitspringen.’

Facings 

Toch is Heijnen niet altijd even gelukkig met de manier waarop dat gebeurt. ‘Leveranciers willen zo groot mogelijke facings kwijt op een schap, maar ze vergeten ons daarbij te betrekken voor ze iets op de markt zetten. Wij willen binnen een beperkte ruimte een maximaal aantal varianten op een voor de consument duidelijke wijze presenteren.’ Heijnen vindt het van meedenken getuigen als producten op verschillende manieren neergezet kunnen worden, waarbij de facing goed zichtbaar blijft. Dat zorgt voor flexibiliteit in de presentatie. ‘Danone bijvoorbeeld kwam met een tweepak dat je op elkaar kon stapelen of achter elkaar kon zetten. In beide gevallen zag het er goed uit. Op zo’n manier kun je twee facings kwijt op de plek van één, zodat je minder hoeft neer te zetten en toch meer varianten kunt bieden.’

Gezondheid en genieten

De grote trends gezondheid en genieten staan in zuivel vaak haaks op elkaar. ‘Als je die twee kunt combineren in desserts, heb je een winnaar te pakken. Smaakontwikkeling blijft belangrijk, maar ik heb wel eens mijn bedenkingen bij een negende variant. Dat is te gemakkelijk en voegt niets toe.’ Beter werkt het Toetje van de Maand-concept van Mona. ‘Zo kun je roteren met smaak. Hollandse smaken als stroopwafels en appeltaart worden een trend en ze slaan aan.’ Bij gezonde concepten is het verhaal achter het product cruciaal. Heijnen is wel gecharmeerd van de aanpak van Danone met Actimel. ‘Hun productjournaal is heel overtuigend. Ze vertellen kort en helder wat voor product dit is en wat het doet. Dat is sterk. Mensen willen weten wat dit soort zuivel met hun gezondheid doet en zo krijgen ze exact
de informatie die ze nodig hebben. Gezondheidsproposities zijn een echt groeisegment en daar hoort goede voorlichting bij.’

Desserts

Dr. Oetker heeft met verse zuiveldesserts een plek veroverd in het overvolle toetjesschap. Het kinderdessert Paula met koeienvlekken bleek een schot in de roos. ‘Ze komen nu al met de derde smaakvariant Paula. Natuurlijk willen ze er nog meer uithalen, maar ik ben toch bang dat eze toevoeging een beetje kannibaliseert op de bestaande varianten.’ Campina komt nu met een literpak met koeienvla: Campina Cowsvla. Wat verwacht Heijnen hiervan? ‘Afwachten, hij stroomt nu bij ons in. Er komt vanzelf vraag naar vanwege de campagne. Bij ons krijgt hij een plek in het segment kids.’

Kidssegment

Plus rolt vanaf week 24 een nieuw schappenplan voor het kidssegment uit, waarin de bloksegmenten beter worden weggezet. Een verticale presentatie moet meer rust in het schap brengen. Een literpak zoals Cowsvla komt dan binnen het kidsblok onderin de bak bij de familieverpakkingen. Daarboven kunnen dan Danoontjes staan. ‘Datzelfde doen we bijvoorbeeld met een gezondheidsblok en een blok voor toetjes om van te genieten. Daarin staan ook onze Plus Appetit-toetjes. Het topsegment met de lekkerste chocolademousse. Rijk van smaak. Dat is puur genieten in de top van de markt’, zegt Heijnen.

Reageer op dit artikel