artikel

Aldi weer sterker in kaas

Assortiment

DOETINCHEM – De fair shares in zuivel zitten muurvast. De topvijf van de relatieve marktaandelen in zuivel is nauwelijks veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Aldi weer sterker in kaas

Boni blijft bovenaan met opnieuw een fair share van 128. Nettorama en de combi Dirk-Bas-Digros behouden hun index en hun positie. Alleen Supercoop weet zich ertussen te wurmen. Poiesz levert iets
in in zuivel. ‘Zuivel wordt vaak meegenomen bij de grote boodschappentrip. Dat verklaart de hogere fair shares bij de prijsattractieve formules. Boni en Nettorama zijn sterk in zuivel, maar ook Supercoop, Dirk, Bas en Digros, en Poiesz zitten in zuivel ruim boven het gemiddelde’, stelt Henri van Hassel, key account manager bij GfK Panel Services. Iets meer leven zit er in de ontwikkeling in kaas.

Opmerkelijk

Aldi verstevigt zijn al sterke positie in kaas iets verder. En dat is opmerkelijk, omdat Lidl, Vomar en Nettorama juist wat van hun relatieve marktaandeel moeten inleveren. Door de ruimte die wordt  geboden, verovert marktleider Albert Heijn na twee jaar afwezigheid weer een plek in de fairshare-
topvijf voor kaas.

Folders

Het jaar 2008 was een relatief duur jaar voor zuivel en kaas. Het aantal folderuitingen is dan ook gedaald. Tweederde van alle formules heeft zuivel en kaas in 2008 minder vaak in de folder gezet dan in 2007. Vooral de dagverse zuivel is veel minder in de folders terechtgekomen. De margerijkere desserts zijn wel vaker opgenomen in de folders. Binnenlandse kaas is eveneens gedaald, terwijl buitenlandse kaas gelijk is gebleven. Supercoop en Vomar hebben in 2008 het vaakst zuivel in hun folders opgenomen. Vooral Aldi en Lidl zijn in het ‘dure’zuiveljaar meer gaan doen in de folder. Per saldo is het totale aantal uitingen met 6 procent gedaald. Jumbo heeft het ‘geen aanbiedingen-beleid’ los gelaten en komt veel vaker met producten in de folder.

Reageer op dit artikel