artikel

Totale markt suikerwerk groeit in omzet

Assortiment

DOETINCHEM – De totale markt in suikerwerk groeit in omzet met 6 procent, in volume iets minder hard met 4 procent. De totale markt voor chocolade groeit in omzet met 8 procent, maar in volume is de markt stabiel.

Totale markt suikerwerk groeit in omzet

De categorieën snoep, drop en kauwgom laten een marktconforme groei zien. Het segment mint/keel groeit echter nauwelijks. ‘Ook in suikerwerk zien we een verschuiving naar harddiscount, waar de groei hoger is dan in het kanaal van de servicesupermarkt’, zegt Frank Noomen van IRI. ‘De grote merken in de markt blijven wel in staat om waarde toe te voegen, en dan met name in de service-supermarkten.’

A-merken

In snoep valt niet alleen de groei van private label op, maar juist die van de A-merken. Zo is de groei van het grootste merk in snoep, Haribo, groter dan van private label en weten ook andere grote merken als Katja en Napoleon aandeel te winnen, volgens Noomen. ‘Merklading, differentiatie en innovatie zijn belangrijke handvatten in deze markt.’ In kauwgom zijn de grotere spelers met veel innovatie in de weer. Cadbury behaalt met Stimorol Senses zelfs een stevige plek in de Intro Top 20 van 2008, ‘een zeer opmerkelijke prestatie voor een product met een relatief lage kassa-aanslag”, vindt Noomen. ‘In kauwgom laat juist de servicesupermarkt een stevige groei zien, in tegen stelling tot de discounters. De spelers in deze markt zijn in staat om steeds nieuwe waarde toe te voegen aan de markt.’

Chocolade

De gemiddelde prijs van chocolade in de markt is met een kleine 10 procent gestegen. ‘Dat kan deels komen doordat de consument luxere producten is gaan kopen, deels doordat de prijs van chocolade daadwerkelijk iets is gestegen’, zegt Frank Noomen, client solutions manager bij IRI Nederland. ‘Het grootste segment chocoladerepen laat een groei zien, die boven het marktgemiddelde uitstijgt. De omzet in repen neemt met 14 procent toe. Opvallend is overigens dat de groei bij de discounters het grootst is.’

Private label

Net als in veel andere markten neemt ook in chocolade het belang van private label verder toe. De meest
opvallende ontwikkeling is echter die van de grootste aanbieder in chocoladerepen, Kraft. ‘Zowel de merken Côte d’Or als Milka laten een aanzienlijke groei zien’, aldus Noomen. Opvallend is ook de stap in duurzaamheid. Noomen: ‘Verkade heeft al zijn chocolade Fair Trade gemaakt en Mars is met Green Order een het duurzaam logistiek systeem gestart. Ik denk niet dat de consument hier veel van gaat merken, maar de ontwikkeling is opmerkelijk. Het economisch klimaat is momenteel niet zo gunstig
voor een stap in Fair Trade, maar als de consument straks weer meer bestedingsruimte krijgt, heeft Verkade alvast een voorsprong op andere aanbieders. 

Gezond

‘Chocolade zal nooit een ‘gezond’ product worden, maar zelfs binnen chocolade worden producten geïntroduceerd die minder calorieën bevatten’, constateert Gijs van Boxmeer van GfK. Een andere trend is het groeiende aanbod van uitdeelverpakkingen; ouders geven hun kinderen niet zo gauw een fullsize-candybar, maar wel een mini. Ook nieuw is de trend om producten meer op doelgroepen te richten. ‘Snickers spreekt met de A-Team campagne vooral mannen aan. Dit doelgroepdenken komt ook terug in de lichtere producten voor vrouwen. Daarnaast groeit het aanbod in producten met een hoog cacaogehalte, het noir-segment’, stelt Van Boxmeer.

Reageer op dit artikel