artikel

‘Toppers zijn Merlot bij rood en Chardonnay bij wit

Assortiment

DOETINCHEM – Duurdere wijnen, meer flessen met schroefdoppen, etiketvermelding van specifieke druivensoorten én een toename van de verkoop van prosecco. Dit zijn volgens Jan Rustenburg, category manager van Jumbo, de belangrijkste ontwikkelingen bij de verkoop van wijn bij Jumbo.

‘Toppers zijn Merlot bij rood en Chardonnay bij wit

Volgens de category manager van Jumbo gaan steeds meer klanten op zoek naar betere wijnen. ‘Dit heeft vermoedelijk ook te maken met de recessie, waardoor mensen minder buitenshuis uit eten gaan. Ze kiezen ervoor gezellig thuis te eten, maar willen wel een lekker glas wijn schenken,’ aldus Jan Rustenburg. Hij ziet dat klanten steeds vaker wijnen boven de 3,75 euro kopen, terwijl een deel al boven de 5 á 6 euro gaat zitten. ‘Je ziet dat vooral bij wijnen uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Chili, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland.’

Slechte zomer

De verkoop van rosé, eerder een forse stijger, stond afgelopen jaar onder druk. Een van de redenen is de slechte zomer. Het aandeel witte wijn profiteerde daarvan. De verkoop van wijnen en aperitieven met een prijs onder de 2,50 euro nam af. ‘Alleen lager geprijsde wijnen uit niet-Europese landen zitten in de lift’, analyseert Rustenburg. ‘De gemiddelde prijs voor wijnen – inclusief parelwijnen en port, sherry en vermouth is het afgelopen jaar opgelopen naar een landelijk gemiddelde van 2,62 euro naar 2,76 in 2008.’ Enkele verklaringen zijn volgens hem de stijging van de wijnprijzen in bepaalde productiegebieden, het tekort aan glasleveranciers, de verpakkingsbelasting en hogere transportkosten.
Fruitige, ronde en soepele wijnen zijn in, signaleert Rustenburg. Houtgelagerde wijnen met een kenmerkende vanillesmaak en tanninerijke wijnen zijn uit. Prosecco blijft het goed doen. Dit  feestelijk alternatief voor duurdere champagnes heeft zijn positie op het schap de laatste jaren versterkt.

Druivensoort

‘Verder is de trend dat consumenten steeds gerichter per druivensoort gaan kopen. Toppers zijn de Merlot bij rood en de Chardonnay bij wit. Sterk in opkomst zijn de Sauvignon, Pinot Grigio en Syrah en
daar komt dit jaar de Riesling bij,’ voorspelt hij. Rustenburg ziet dat klanten meer gaan experimenteren met onverwachte combinaties van druivensoorten. Opvallend is ook dat gemak belangrijker wordt in wijn. De schroefdop raakt steeds meer ingeburgerd en kleine flesjes worden populairder bij jongeren, alleenstaanden en gepensioneerden. Wijn in bag-in-box scoort eveneens. ‘Die worden vooral gekocht door huishoudens met kinderen. Voordeel van deze verpakking is dat de wijn door het vacuüm trekken van de binnenzak veel langer goed blijft.’

Huiswijnen

Jumbo’s huiswijnen nemen inmiddels een prominente plaats in op het schap. ‘Dit geeft de onzekere klant houvast,’ zegt Rustenburg. Opvallend is dat in sommige delen van het land een voorkeur bestaat voor zoetere wijnen. ‘In onze inkoopclub scoort Jumbo’s huiswijn ‘wit zoet’ veruit het hoogste volume. Ook de halfzoete rosé is een succes. Gezien de landelijke groei gaat  Jumbo ook meer onderscheidende labels in het assortiment opnemen.’ Sowieso wil Jumbo de wijnklant bedienen met een kwalitatief beter en vollediger assortiment. Om de wijnkeuze te vergemakkelijk krijgen klanten wijninformatie via allerlei kanalen, zoals het relatiemagazine Mijn Jumbo, speciaal ontwikkelde folders, internet, receptenkaartjes en het wijntoppermeubel in de winkel. Als service aan de klant is een aantal jaren geleden een klantvriendelijk Jumbo Smaakomschrijving- en Wijnsterrensysteem ontwikkeld. Wie meer wil weten over de wijnsamenstelling, kan terecht op de website. ‘Jumbo is nu de enige supermarkt die de alcoholpercentages, sulfiet- en suikerwaarden per wijn op zijn internetsite vermeldt’, besluit Rustenburg met enige trots. ‘Klanten die meer over wijn willen weten, ervaren dit als zeer positief.’

Reageer op dit artikel