artikel

Sterke omzetgroei in dranken

Assortiment

DOETINCHEM – Accijnzen en heffingen spelen een stevige rol, maar de omzetstijging in dranken is desondanks spectaculair. In wijn en fris stijgt het volume, deels als herstel, deels echte groei.

‘Dranken nemen in z’n totaliteit zo’n 12 procent van de supermarktomzet in en als de omzetindex op 108 staat, dan is dat een goed resultaat, want de supermarkt als geheel groeide in 2008 met 6,5 procent’, zegt Rini Emonds, consultant bij IRI Nederland. ‘Het volume in dranken nam toe met 1 procent. De omzetstijging in dranken is dus vooral toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het is erg opvallend dat deze kw-groep in omzetgroei dus uitstijgt boven het totaal van de supermarkt.’ 

Gemiddeld

Volgens Michel Kok, accountmanager bij GfK Panel Services, is 2008 voor dranken een gemiddeld jaar geweest. ‘Prijsstijgingen hebben de totale omzet in de supermarkt sterk beïnvloed. Dat geldt ook voor dranken: in bier en wijn stijgen de literprijzen, al is de groei natuurlijk niet zo fors als de 20 procent stijging in zuivel.’

Consument

De bestedingen per huishouden zijn sterk beïnvloed door de samenstelling van het huishouden, blijkt uit de onderzoekscijfers van GfK. Huishoudens met kinderen kopen vanzelfsprekend een groter aandeel frisdranken. Account executive Michel Kok: ‘Opvallend is de grotere besteding per jaar van de oudere alleenstaande (180 euro) ten opzichte van de jongere alleenstaande (136 euro per jaar). Ouderen kopen relatief vaker wijn, en dat is wat duurder, jongeren kopen meer bier en fris. In dezelfde lijn zien we dat gepensioneerden met een beperkt inkomen een groter deel van het budget besteden aan bier. Welgestelde gepensioneerden besteden een groter deel aan wijn.’

Supermarkten

Het aandeel van de supermarkten in de totale bestedingen aan dranken is stabiel. Alleen het aandeel in de wijnverkopen is dit jaar weer een procent gestegen, ten koste van de slijterijen. De supermarkt wordt dus belangrijker in de verkoop van wijn. ‘In de onderlinge marktaandelen vallen de Superunie- leden op’, stelt Kok. ‘Het fair share van Em-Té  Dekamarkt, Poiesz en Plus in pils ligt wat hoger en het is groeiende. Deze Superunie-leden zijn echte bierverkopers, en ze worden er steeds beter in. Vooral Em-Té valt op, met een fair share in pils van 169. In wijn zien we het fair share van Albert Heijn iets teruglopen. maar Aldi en Lidl blijven relatief sterk in wijn.’

Reageer op dit artikel