artikel

Sterke groei in A-merk en private label

Assortiment

DOETINCHEM – Met een groei boven het supermarktgemiddelde doen snacks en zoetwaren als kw-groep het helemaal niet gek. Zowel A-merk als huismerk voegen omzet toe. Toch zal de ruimte op het schap in het gedrang komen te koste van kleinere leveranciers.

Sterke groei in A-merk en private label

‘De segmenten in de categorieën snacks en zoetwaren zitten op of boven de gemiddelde groei in de totale supermarkt, dus dat is alleszins een goed resultaat. Chocolade en zoutjes zitten met een index van 108 ruim boven het gemiddelde, terwijl suikerwerk en koek met 106 het gemiddelde goed volgen’, zegt Irene van Heyningen, client solutions manager bij IRI Nederland.

Groei

Deels is dat goed nieuws voor de retail, deels voor leveranciers van A-merken. Maar ook winkelmerken dragen bij aan de groei. Gijs van Boxmeer, account executive bij GfK Panel Services: ‘Private label staat in deze economisch mindere tijden weer meer in de belangstelling. Dat betekent dat A-merken zich nog nadrukkelijker zullen moeten onderscheiden en nog beter de meerwaarde van het A-merk tussen de oren van de consument moeten zien te krijgen.’

Reageer op dit artikel