artikel

Luxe koeken presteren sterk

Assortiment

DOETINCHEM – De categorie zoutjes groeit met 4 procent in volume, bij 8 procent omzetgroei. Het volume in koek is stabiel, bij een omzetindex van 106.

Luxe koeken presteren sterk

De gemiddelde prijs van koek stijgt, deels doordat luxere segmenten sterk presteren. In wafels heeft Lu een sterke introductie gedaan met ChocoMoments, goed voor een elfde plaats in de Intro Top 20. ‘Het segment luxe biscuit groeit met 7 procent en ook de stuksartikelen, die eveneens wat hoger dan gemiddeld geprijsd zijn, groeien stevig: 10 procent in droge stuksartikelen, en 7 procent in gevuld. Dat draagt bij aan een hogere prijs in totaal koek”, meldt Irene Van Heyningen van IRI.

Tussendoorkoeken

Ook tussendoorkoeken kennen een hogere gemiddelde prijs. De volume-index staat op 101 bij 6 procent
omzetgroei. Hapklaar van Peijnenburg hoort hier tot de betere introducties, goed voor de vierde plaats in de Intro Top 20. Maar ook de al wat oudere Dubbelop doet het goed, volgens Van Heyningen. ‘En Liga laat een goede groei zien door Evergreen Crunchy, dat ook wat hoger is geprijsd dan de gewone
concepten. Verkade scoort met Crunchsticks, die ook al de Intro Top 20 haalden. Zo hebben deze fabrikanten flink waarde toegevoegd met sterke introducties in tussendoorkoeken.’

Zoutjes

De categorie zoutjes groeit met 4 procent in volume, bij 8 procent omzetgroei. Van Heyningen: ‘Het gaat dus deels om een stijging van de gemiddelde prijs. De 4 procent volumegroei geeft echter ook aan dat de Nederlander méér zoutjes is gaan eten. Ter vergelijking: de volumegroei voor het totale  supermarktassortiment bedraagt 1 procent. De toename in consumptie gaat gepaard met veel initiatieven van fabrikanten om zoutjes iets gezonder te maken, zoals het bakken in zonnebloemolie.’

Chips 

Het segment chips wordt voor een groot deel bepaald door Lay’s, met een aandeel van rond de 70 procent. Deze marktleider is sterk gegroeid, zowel in omzet als in volume. De volume-index komt met 105 zelfs hoger uit dan de volumegroei in zoutjes als geheel. Het segment gecoate noten groeit geheel door private label. Het volume van gecoate noten neemt hier met 8 procent toe, bij een omzetgroei van eveneens 8 procent. Innovaties van A-merken blijken hier te klein om het verschil te kunnen maken. De groei komt van private label, maar de prijs blijft op niveau en dat is opmerkelijk, want in de meeste segment waar private label aandeel wint zie je het gemiddelde prijspeil wat dalen.

Luxe noten

Het segment luxe noten wordt gedomineerd door private label, met een aandeel rond 75 procent. Van
Heyningen: ‘Het gaat hier om het semiversassortiment in doorzichtige verpakking. De omzet van het segment groeit 5 procent en het volume 2 procent, waarmee de gemiddelde prijs dus iets is gestegen.’

Reageer op dit artikel