artikel

Klant grijpt naar premium merken bier

Assortiment

DOETINCHEM – Met 7 procent marktgroei doet bier het in de supermarkt niet slecht. Maar dat is slechts één manier om er naar te kijken, vindt senior consultant Ron Molendijk van Nielsen.

Klant grijpt naar premium merken bier

‘Het volume blijft stabiel, terwijl dat vorig jaar nog 2 procent daalde. Supermarkten vingen de daling van het volume tot enkele jaren terug nog op door een lichte kanaalsverschuiving vanuit de slijterij, maar die is tot stilstand gekomen. En als je bedenkt dat 2008 een jaar was met een voor bier belangrijk EK Voetbal, dan is de vreugde eigenlijk relatief.’ Het aandeel blik 33 cl groeit, stelt Molendijk. Maar het 50 cl blik in de goedkope soorten is heel groot geworden, en dat drukt de omzetgroei weer. Opvallend is het succes van rosébieren. Het segment krijgt nu voet aan de grond, nadat de brouwers er een paar jaar aan hebben gewerkt.

Thuistap

Ook opvallend is de daling in omzet en volume van bier voor de thuistap. De daling beslaat bijna 20 procent, ondanks de introductie van Cheersch. De acceptatie van de thuistap loopt toch langs een ander traject dan de Senseo. Terwijl de koffiemachine wel een vaste plek op het aanrecht heeft verworven, blijft de thuistap meer een feestattribuut.’ ‘De prijsstijging is goed af te lezen aan de gemiddelde prijs van een krat bier’, stelt Rini Emonds van IRI. ‘In 2007 kostte een krat nog 8,90 euro, in 2008 9,40 en momenteel ligt de prijs boven de tien euro.’

Prijsperceptie

Daarnaast blijkt dat de merken die het momenteel goed doen ook niet de goedkoopste zijn. Premium merken als Hertog Jan, Warsteiner en Jupiler vertonen goede cijfers. De prijsperceptie speelt hierin mee. Emonds: ‘De grote merken zaten in prijs twee jaar terug nog onder de tien euro. Dat lijkt dan veel goedkoper. Nu alle kratten boven een tientje komen, pakt de consument eerder een merk uit het hogere prijssegment.’

Reageer op dit artikel