artikel

‘Kauwgom vorig jaar hard gestegen

Assortiment

DOETINCHEM – Suikerwerk is binnen kw een echte winstbrenger. Kauwgom is de grote groeier, maar ook drop ontwikkelt redelijk. Plus presteert in snoep volgens category manager Gijs Kroeze bovengemiddeld, een positie die mede behaald is door groeiers extra ruimte te geven binnen een verticale blokpresentatie.

‘Kauwgom vorig jaar hard gestegen

Plus is een sterke snoepverkoper. Consumenten hebben volop keuze en introducties worden snel opgenomen. Voorwaarden om in deze markt met zijn vele introducties bovengemiddeld te scoren. ‘In 2008 hadden we met drop, kauwgom en adem- en keelverzorgers een goed jaar. Vooral kauwgom is vorig jaar hard gestegen. Binnen de categorie heeft kauwgom bij ons veruit de grootste bijdrage
geleverd aan de groei’, zegt Gijs Kroeze, category manager kw bij Plus Retail. ‘We noteerden een groei die fors boven het landelijk gemiddelde lag. Ook in de andere groepen zitten we redelijk boven fair share. Voor ons is dit een belangrijke groep, ook omdat de margebijdrage hoger ligt dan voor het totale kw-schap.’

Motor

Kauwgom is daarmee de motor achter de groei in suikerwerk. Sinds 2007 is er veel in dit segment gebeurd. ‘Cadbury roerde zich bijvoorbeeld met Stimorol, Perfetti van Melle kwam met Mentos kauwgom in zowel blisters als potjes. Die potjes voegen echt waarde toe. We zien nu wel dat die groei enigszins stagneert.’ Fruitsmaken zijn dé trend in kauwgom. Alle A-merken hebben inmiddels zo’n variant. ‘Stimorol heeft het goed gedaan met het Fusion-concept. In navolging van Stimorol kwam Leaf met Sportlife Real Fruit. Ook Mentos heeft nu fruitsmaken, maar dat merk is en blijft vooral sterk in refreshment.’

Drop

Ook drop laat mooie ontwikkelingen zien. ‘Landelijk was drop in volume redelijk constant vorig jaar, maar bij ons steeg het volume. Daarnaast is de prijsontwikkeling goed, met name door de relaunch van Red Band Venco vorig jaar. Dat product is duurder geworden en er is meer van verkocht. Zo’n relaunch doet toch wel iets.’ Venco en Klene hebben met authentieke dropconcepten een gevoelige snaar weten te raken. ‘Venco heeft het goed gedaan met de wat exclusievere Droptwist-lijn, met iets meer Arabische gom en smaken als zoethout en honing-laurier. Schoolkrijt blijft overigens hun grootste product.’ Inspelen op dropbeleving verkoopt, constateert Kroeze. Ook Klene heeft dat begrepen. ‘De Pionierslijn
doet het hartstikke goed. Daarnaast verwacht ik veel van Dropliefde.’

Adem- en keelverzorgers

Adem- en keelverzorgers vertonen traditioneel verkooppieken in het najaar. Maar ook de rest van het jaar is de doorstroming niet verkeerd, vindt Kroeze. ‘Merken als Fisherman’s Friend, Anta Flu en Mentos verkopen het hele jaar door.’ Fisherman’s Friend groeit gestaag door dankzij goede introducties, ziet Kroeze. ‘Ze kwamen eind 2008 met een Zoete Drop-variant en die doet het goed. Ook hun relaunch, waarbij ze van twee- naar driepak gingen, is geslaagd.’ Maar niet alleen de A-merken doen van zich spreken. Binnen snoep heeft Lonka de overstap gemaakt naar stazakken. ‘Die verpakking was ook aan modernisering toe. Daarbinnen heeft de uitbreiding van het Fudge- assortiment met toffee goed uitgepakt.’ Ook Pervasco timmert met zijn Napoleons aan de weg. ‘Het onder het Napoleon-merk brengen van de Zwartwitkogels was een slimme zet. Ook de cappuccino- en de caramel- variant, die er vorig jaar bijkwamen, zijn goed gevonden. Het merk is groot geworden en daardoor is er ook promotioneel veel mogelijk.’

Presentatie

Met zoveel veranderingen in het schap en het grote aantal verpakkingsvormen en de ruime keuze is het
zaak overzicht te bewaren, zegt Kroeze. In juni neemt Plus de snoepafdeling weer eens stevig onder handen. ‘Je moet zorgen dat je er een goede blokvorming in houdt. Wij kiezen voor een verticale presentatie. Bij de grote ombouw in 2007 hebben we ervoor gekozen om kauwgom prominenter te presenteren. Het segment groeide hard en verdiende meer ruimte. Dat ging ten koste van snoep. Het blijft het een dynamisch schap, waarbij je keuzes moet maken. Fabrikanten wachten daar soms te lang mee en die zouden wat mij betreft best wat vaker in eigen vlees mogen snijden.’

Reageer op dit artikel