artikel

‘Flat chips hebben een forse groei doorgemaakt

Assortiment

DOETINCHEM – Aan introducties is in de zoutjesmarkt geen gebrek, alleen zit de consument er niet altijd op te wachten. Roché Arts, inkoper bij Sligro Food Group, noemt sommige producten vergezocht. Een aantal van die hoogvliegers is inmiddels gesaneerd.

‘Flat chips hebben een forse groei doorgemaakt

De categorie ‘hartig’, met producten als pinda’s, zoutjes, chips en onderleggers, heeft zich in 2008 in geld behoorlijk goed ontwikkeld. De groei is wel grotendeels het gevolg van gestegen grondstofprijzen. Toch is er met name van chips ook duidelijk meer gegeten. ‘De totale categorie groeit in geld met een procent of 7, 8’, zegt Roché Arts. De inkoper zoetwaren, koek en snacks bij Sligro Food Group signaleert die groei over nagenoeg de hele linie. ‘Je ziet het bij alle segmenten, alleen rijstzoutjes blijft achter na jaren van groei.’ De rijstzoutjes wisten in volume nog wel aardig te stijgen, een teken dat er bij deze
groep sprake is van prijserosie. Overigens blijft het binnen ‘hartig’ een relatief klein segment dat door de hype rond Sonja Bakker tot voor kort veel progressie wist te boeken. Grootste segmenten zijn en blijven chips en pinda’s/noten, die beide in de totale markt voor snacks en zoetwaren een omzet noteerden van iets meer dan € 200 miljoen.

Hoge fair share

De Em-Té supermarkten noteren een hoge fair share binnen de categorie zoutjes. ‘Met name binnen de categorieën flat chips, pinda’s en extruder snacks presteren we erg goed’, stelt Arts. Dit heeft zeker te maken met het inkoopbeleid, meent hij. Nieuwe smaken liggen snel in de winkel, alleen zet Arts soms zijn vraagtekens bij bepaalde introducties. ‘Als organisatie staan we altijd open voor innovaties. Wat je helaas vaak ziet, is dat de leveranciers te ver doorschieten. Laat ik wat voorbeelden noemen. Neem de Streetmixen van Duyvis. Deze artikelen staan te ver weg van de consument en hebben een dusdanige kiloprijs dat dit nooit een succes kan worden. Hetzelfde kun je zeggen van de 100% Natural van Duyvis. De Duyvis Dry Roasted borrelnoten zijn wel een voorbeeld van een geslaagde introductie. Een lekkere dooreter met 30 procent minder vet. Dit speelt perfect in op de trends in de markt en de behoefte van de consument. Ik ben zeer te spreken over dit product.’

Dominant

A-merken trekken de kar in het zoutjesschap. ‘Pepsico is binnen dit segment uiteraard zeer dominant in deze categorie met de merken Lay’s, Smiths, Doritos en Duyvis.’ Flat chips hebben volgens Arts de laatste jaren een forse groei doorgemaakt. Het bijbehorende promotiegeweld heeft de verkoop
opgeschroefd, maar hij ziet ook een keerzijde. ‘De verkoop buiten de promoties van Pringles gaat zeer moeizaam. Daarnaast kom je Pringles promotioneel echt in alle kanalen tegen. Geen verstandige beslissing van Procter & Gamble, waardoor de kans groot is dat dit assortiment langzaam uit de supermarkt zal verdwijnen. Bovendien loopt niet alles even goed. Pringles select heeft zich ook nog niet bewezen.’

Margemix

De hoge promotiedruk heeft ook zijn weerslag op de margemix. De Sligro-inkoper geeft daarom de hoogste prioriteit aan de winstgevendheid van ‘hartig’. De inzet van private labels pakt daarbij goed uit. ‘Het maken van een schappenplan is zeer uitdagend, omdat de marge van deze totale categorie sterk onder druk staat. Eén van de gevolgen is dat de ontwikkeling van het private label een hoge vlucht  neemt. Net als andere retailers zijn wij op zoek naar een assortiment en artikelen die een betere bijdrage geven aan de brutowinst. Met name de dominantie van het ons Markant merk staat centraal in het samenstellen van een schappresentatie.’

Reageer op dit artikel