artikel

‘Er wordt veel naar blik gegrepen

Assortiment

DOETINCHEM – De premixenmarkt heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld richting het bliksegment ten kosten van de flesjes. Breezer-achtigen staan onder druk, maar de omzet van populaire mixdranken als rum-cola en wodka-jus blijft redelijk op peil zegt Berry Schapendonk, inkoper Wijn & Gedistilleerd bij Sligro Food Group.

‘Er wordt veel naar blik gegrepen

Zo booming als de premixenmarkt een aantal jaren geleden was, zo tam zijn de ontwikkelingen nu. Het marktaandeel van Breezers, ooit de aanjager van de groei, is verdampt. Een opvolger heeft zich niet aangediend. Bovendien volgen de supermarkten de gedragscode rond premixen en houden hun promotionele activiteiten op een laag pitje. Berry Schapendonk, inkoper wijn & gedistilleerd bij Sligro Food Group, ziet weinig spannends gebeuren. Wel zet hij zijn vraagtekens bij de manier waarop fabrikanten de markt bewerken. ‘Je ziet aanbieders op van alles duiken om maar omzet te maken. Maar effectief is anders. Er wordt veel op blik gegrepen, omdat daar de stijging in zit. Logisch gezien de  enorme daling van Breezers. Een paar jaar geleden waren er nog tien varianten, daarvan zijn nu alleen nog de smaken Orange, Lime en Cranberry over. Toen dachten we over complete Breezer-schappen van twee meter, nu eerder over twee planken. De rest is ingenomen door blik.’

Kleine flesjes

De kleine flesjes van 275 ml bevinden zich in zwaar weer. ‘De 750-ml-flessen blijven wel draaien. Je ziet dat een Breezer-flesje niet meer cool is in de horeca. Outdated. Het kan zo maar zijn dat ze nu snel verder wegzakken.’ Er zijn veel aanbieders actief met private labels en fancy labels, maar die ziet Schapendonk net zo hard weer uit de markt verdwijnen. ‘De rotatie is dermate omlaag gegaan, dat de houdbaarheid in gevaar komt.’ De bulk van de omzet zit volgens Schapendonk in rum-cola en whisky-cola in blik. Hij ziet ook een lichte  verschuiving naar likorettes ten koste van Breezers. ‘De smaak daarvan zit redelijk dicht bij de  Breezers.’ Smirnoff Ice is de positieve uitzondering binnen Breezer-achtige premixen. ‘Maar met één smaaktype kan dat nooit de teruggang in Breezers compenseren.’

Klassiekers

Sommige fabrikanten proberen het tij te keren met trendy drankjes. De consument zit daar niet op te wachten, denkt Schapendonk. Die houdt het liever op de evergreens. ‘Een tegenvallende introductie uit het laatste half jaar is Sonnema Beerenburg Lemon Ice Tea. Er is behoorlijk geïnvesteerd in buitenhuisreclame door de fabrikant. Maar als je ziet wat daar uit gekomen is, heeft deze mix het maar matig gedaan. Bij ons komt hij niet van de grond. Het zijn veelal de klassiekers en dan in blik die het nog vrij aardig doen. Denk aan vieux-cola,  rum-cola, whisky-cola, whisky-jus, wodka-jus en pisang-ambonjus.’ Als het dan toch trendy moet zijn, is het zaak aan te sluiten op nieuwe hits in het horecasegment. ‘Een aardig voorbeeld zijn kant-en-klare Mojito en Margharita Strawberry van El Picu. Hooghoudt zit daarachter. Er is ook een  variant Caipirinha Lime, maar die voeren wij niet. Dit soort premixen ligt misschien dichter bij de huidige trends en slaat dus wél aan.’

Efficiency

Met zoveel ins en outs en teruglopende omzetten, kijkt Sligro  vanzelfsprekend kritisch naar het schap. ‘Er wordt steeds meer naar de efficiency gekeken. Een  minimale collo-inlading en we voeren zo snel mogelijk een rationalisatie door. Nieuwe producten moeten zich binnen een half jaar hebben bewezen en een positief effect hebben.’ Even is overwogen om de premixen in Em-Té-vestigingen met een aparte slijterij uit de winkel te halen, maar voor sommige varianten zou dat de doodsteek kunnen zijn. ‘Het blijft bovendien de vraag welke producten je wel en welke je dan niet opneemt in onze borrelhoek. Daar kwamen we niet uit. We doen al geen promoties ten aanzien van het hele premixenstuk en verder volgen we wat met CBL over dit segment is afgesproken en natuurlijk de wettelijke regeling over de verkoop van alcohol aan jongeren. Daarin lopen we in de pas met andere retailers.’

Reageer op dit artikel