artikel

‘Veel introducties, veel afvallers

Assortiment

‘Veel introducties, veel afvallers

Met een Kruidvat-filiaal als buurman moet ondernemer Johan Habraken van C1000 Habraken extra scherp letten op een up-to-date assortiment. Duurdere producten staan inmiddels achter slot en grendel, nadat lekkage ernstige vormen begon aan te nemen.

Bij C1000 Habraken in Bakel bevindt de drogmetica-afdeling zich vlak bij de kassagroep. Er is acht meter ingeruimd voor persoonlijke verzorgingsproducten. ‘We hebben getracht een winkel in een winkel te creëren’, zegt ondernemer Johan Habraken. ‘Het is een nis met zowel drogmetica als snoep, tijdschriften en wenskaarten. Maar natuurlijk niet met het assortiment van een Kruidvat. Die kwam hier drie jaar geleden en sindsdien verlies ik omzet.’ Rendementstechnisch is de groep minder interessant geworden, constateert Habraken.

De consument kiest bij de aankoop van persoonlijke verzorgingsproducten al snel voor de beter gesorteerde drogist. ‘Wij kunnen niet alle varianten Andrélon-shampoo voeren, wel de
hardlopers. Evengoed denken consumenten soms dat die bij ons niet te krijgen zijn. Dat stamt nog uit de tijd dat drogmetica bij Schuitema en andere organisaties geen speerpunt was. Ook denken consumenten dat de shampoo bij Kruidvat goedkoper is. Vaak ten onrechte, dan blijkt een fles Andrélon bij ons tien cent goedkoper te zijn. Helaas weet Schuitema dat onvoldoende op de bühne te brengen.

Campagnes

Habraken probeert maximaal mee te liften op mediacampagnes. Als hij introducties niet snel genoeg via de organisatie krijgt, zoekt hij naar andere wegen. ‘Sommige producten neemt Schuitema sowieso niet op, andere te traag. Dat moet je niet hebben als je naast een Kruidvat zit en er volop media-aandacht is. Ik houd goed in de gaten wat er aan staat te komen.’ Ook in mondverzorging volgen de introducties elkaar in hoog tempo op. Het aantal varianten groeit zo sterk, dat Habraken soms niet meer weet welke whitener hij wel of niet moet opnemen. Soms is het bijna niet meer te volgen, verzucht hij. ‘Neem tandenborstels. Zeven jaar geleden was dat nog overzichtelijk. Zacht, medium en een variant voor kinderen. Nu is er zoveel keuze, tot en met handtandenborstels met batterijtjes aan toe.’

Afvallers 

Met zoveel aanbod regent het afvallers. Maar er zijn uitzonderingen. Als voorbeeld van een geslaagde introductie noemt hij de statube Aquafresh Iso-active. Die bevat een gel die tijdens het poetsen in schuim verandert. Maker GlaxoSmithKline claimt dat zo ook de wat moeilijker plekken in de mond
worden bereikt. Blijkbaar slaat de boodschap aan. Ondanks de prijs van bijna 4 euro per bus loopt deze tandpasta volgens Habraken prima. ‘Daar zit een redelijk goede doorstroming in. Misschien ook door de uitstraling, meer een koker dan een tube.’

Floss en borsteltjes

Een stijgende lijn signaleert hij in de verkoop van floss en borsteltjes voor tussen het gebit. Gebitsverzorging wordt steeds belangrijker. ‘In allerlei maten van 2,5 tot 5 mm, 5 tot 7 mm en groter dan 7 mm. Ook aan mondwater zie je duidelijk dat mondhygiëne in opkomst is. Listerine en de huismerkvariant die we voeren, zijn de laatste jaren een stuk beter gaan lopen.’ De luxere tandpasta’s
en opzetborsteltjes zijn net als scheermesjes erg gevoelig voor lekkage. Dat heeft Habraken tot zijn schade ondervonden. ‘Vijf jaar geleden namen we die netjes volgens het schappenplan op. Dan denk je na twee, drie maanden van wekelijks bijbestellen dat dit een heel leuk product wordt. Tot je de tellijsten goed gaat bestuderen en ontdekt dat er van de twintig stuks vijftien buiten de kassa worden meegenomen!’

Criminaliteit 

Habraken wijt de lekkage vooral aan georganiseerde winkelcriminaliteit. ‘Wij zitten hier vlakbij België. Ik heb daar op de vrijmarkt Gilette-scheermesjes gezien met een Kruidvat-sticker erop voor 2 euro, terwijl ze normaal 10 euro kosten. Ik merkte het ook in mijn eigen telsysteem dat het om enkele ‘klanten’ gaat.
In één keer waren er dertig tubes Parodontax weg.’ Duurdere mondverzorgingsartikelen, waaronder Parodontax-tandpasta, liggen voortaan niet meer voor het grijpen in C1000 Habraken. ‘We presenteren alleen de lege doosjes, de inhoud kunnen onze klanten bij de kassa krijgen. Daarmee hebben de lekkage fors teruggebracht. Klanten hebben er wel begrip voor. Meestal hoor je: gebeurt dat hier? In Bakel!’

Reageer op dit artikel