artikel

‘SdB heeft direct gas gegeven in zelfzorg

Assortiment

Sinds de vrijgave van het otc-segment zijn de verkoopmogelijkheden van zelfzorgmedicijnen in het supermarktkanaal verruimd. Bij Super de Boer heeft extra aandacht voor het zelfzorgschap volgens category manager Chantal de Wit geleid tot forse verbetering van het fair share.

‘SdB heeft direct gas gegeven in zelfzorg

‘In food retail ontwikkelt het otc-segment zich zeer positief’ analyseert Chantal de Wit. Als categorymanager cosmetica, baby en diensten is zij bij Super de Boer ook verantwoordelijk voor de zelfzorgmedicijnen. ‘Uit de cijfers blijkt dat Super de Boer optimaal profiteert van de snelle uitrol van zijn zelfzorgmeters.’ Deze ontwikkeling is door de supermarktorganisatie vanaf eind 2007 ingezet. De Wit over deze keuze: ‘Allereerst willen wij aangeven dat dit een belangrijk schap is, juist omdat Super de Boer zich richt op gemak, gezondheid en gezinnen. Dit assortiment levert hieraan een belangrijke bijdrage. Het voeren van zelfzorgassortiment was een van de grootste wensen van klanten van supermarkten. Super de Boer heeft vanaf het moment van vrijgeven dan ook direct gas hierop gegeven.’

Avonduren 

De Wit wijst erop dat klanten ook in de avonduren zelfzorgmedicijnen kunnen kopen. ‘Een groot voordeel. We geven voorrang aan gezins- en kinderconcepten. Wij staan midden in het proces van voortschrijdende innovatie. Super de Boer is niet voor niets de best scorende supermarkt op het gebied van het snel doorvoeren van innovaties. Dat blijkt uit het onderzoek van GfK fair shares topintroducties 2008 versus 2007. We scoren zeer goed binnen het zelfzorgsegment en zijn inmiddels boven share beland. Een mooie score binnen 1,5 jaar.’

Zichtbare plek

In het merendeel van de SdB-winkels is zelfzorg te vinden op een zichtbare plek, zoals in een opvallend
meubel dichtbij de kassa’s. ‘We hebben een breed en up-to-date assortiment en houden de ontwikkelingen goed in de gaten. Uiteraard is ook een uitgebalanceerde assortimentsopbouw terug te vinden, in zowel prijssegmenten als in behoeften vanuit onze klanten. Daarnaast zijn veel van onze winkels al langere tijd drogisterijvergunninghouders en kunnen daarmee een breder assortiment
voeren.’

Super de Boer stimuleert de otc-verkoop door het assortiment continu te vernieuwen. ‘We zien nu dat een beperkt deel de omzet binnen de categorie bepaalt. De 80-20-regel is hier zeker van toepassing. Wij zien met name kansen in het nog bekender maken van ons uitgebreide assortiment aan zelfzorg medicijnen. Hiervoor kunnen we onze media inzetten, zoals ons magazine Lekker Leven. Dat
heeft een oplage van 1,7 miljoen en wordt huis aan huis verspreid. Met dit magazine kun je natuurlijk goed inspringen op de seizoensmomenten, zoals de vitamine- en hooikoortsmaanden en de griepgolven.
Daar naast kun je ook assortiment onder de aandacht brengen die voor onze klanten op bepaalde momenten, zoals de vakantie, van belang zijn. Ik weet zeker dat de vooruitstrevende fabrikanten nog meer van dergelijke thema’s weten neer te zetten. Tenslotte zul je ook promoties moeten inzetten om
omzet te blijven scoren.’

Hardlopers

Tot de hardlopers behoren de kinder- en babyneussprays, multivitamines en pijnstillers. Bij de laatste categorie ziet De Wit een directe link met de relatief lage prijsstelling. ‘Er zit ook een forse groei in door het assortiment op de winkelvloer te plaatsen in plaats van achter de counter. De aantrekkingskracht
op deze artikelen is hoog, soms ten koste van het duurdere A-merk. Dit heeft een positieve impact
op volume, maar beperkt de omzetgroei.’ De Wit roept fabrikanten van A-merk pijnstillers op na te denken hoe ze de verkopen gaan stimuleren door under-the-lineactiviteiten. ‘Op deze wijze kunnen we verantwoord deze meters vrij maken en schapplaatsen beschikbaar stellen in onze winkels. Immers, de rotatie per winkel ligt nog onder het gemiddelde van de supermarktmeters.’

Minder hard

Een aantal otc-producten loopt minder hard. ‘Vanuit onze fullserviceformule bieden wij een zo breed
mogelijk assortiment aan. Dit betekent dat er bijvoorbeeld ook producten staan tegen koortslip en zwangerschapstesten. Dit is een relatief kleine gebruikersgroep, maar deze artikelen horen zeker thuis bij Super de Boer zelfzorg. Verder kennen producten met een consumentenprijs boven 10 euro een lagere rotatie.’

Reageer op dit artikel