artikel

Line-extensions sluipen er bij ons geruisloos in

Assortiment

DOETINCHEM – Drogmetica is geen speerpuntcategorie bij Plus Supermarkten. Bij Plus Benders in Venlo is dat niet anders. Er is twee meter stelling gereserveerd voor lichaamsverzorging. Uitsluitend basisproducten, geen pretenties. Meer moet een verssupermarkt niet willen, stelt bedrijfsleider Rick Willems.

Line-extensions sluipen er bij ons geruisloos in

De drogmetica-afdeling in Plus Benders bevindt zich nabij de kassagroepen. Op acht meter presenteert Plus veel dagelijkse, persoonlijke verzorgingsmiddelen in verticale blokken. ‘Een meter deodorant, een meter douchegels, een meter shampoo, een kleine meter met mannenspullen, een meter bodymilks, een meter tandpasta’s en een meter maandverband’, turft bedrijfsleider Rick Willems de presentatie af. ‘Drogmetica is bij ons één geheel met de rest van de winkel. Een heel normale categorie.’

Sluitstuk

Drogmetica krijgt geen speciale aandacht binnen Plus. Het assortiment is breed en ondiep. En Willems
vindt dat wel best. Het draait immers om vers in deze winkel. Drogmetica is volgens hem toch meer het terrein van Trekpleister, DA en Kruidvat. Eerst komt vers, dan kw en dan pas drogmetica. ‘In die zin is het een sluitstuk. Drogisterijen kunnen drogmetica veel beter invullen. Binnen Plus is het bovendien geen focusgroep. Vernieuwingen worden wel opgenomen, maar eigenlijk maar vier keer per jaar meegenomen in de remodelling. Uitgezonderd grote introducties. Die gaan à la minute mee. Dat geeft je als winkel rust binnen deze categorie. Line-extensions sluipen er bij ons geruisloos in.’

Meer geld

De klanten zijn meer geld uit gaan geven aan drogmetica de laatste jaren, constateert hij. ‘De marge is wel wat gedaald, maar in geld gaat de ontwikkeling toch harder dan in volume. Dat is uiteraard gunstig. De categorie als totaal is ook margerijker dan kw, ook dat is positief. Verder groeit drogmetica mooi met de omzetontwikkeling van deze winkel mee.’ Vier keer per jaar komt Plus met een grote cosmeticafolder. Daarbij gaan 20 tot 25 producten scherp in de aanbieding. De drogmetica-omzet piekt dan flink. ‘Die komt dan wel de helft tot driekwart hoger uit dan normaal. De bekende merken, zoals Schwarzkopf, Andrélon en Axe en producten van het huismerk Derlon gaan in de aanbieding. Laatst nog ging de Derlon handcrème in een 1+1–actie weg. Dan verkoop je daar fors meer van.’

Introducties

Grote introducties binnen lichaamsverzorging heeft Willems het afgelopen jaar niet gezien. Natuurlijk wordt er vernieuwd, maar vaak in duurdere producten. ‘Daar is toch advies voor nodig. Op dat punt schiet je als supermarkt te kort. In het basisassortiment kunnen wij ons als supermarkt moeilijk onderscheiden. De nieuwste producten staan ook bij de drogist. De 8×4-deo’s kwamen met een nieuwe geur. Wel succesvol, maar ook niet écht schokkend. In bodylotions zijn er nieuwe artikelen gekomen. Maar eerlijk gezegd is de doorstroming minimaal. Datzelfde zie je bij de nieuwe crèmes voor mannen van Nivea. Nivea for Men Double Action Face Wash loopt hier echt niet, ik begreep dat er een relaunch aankomt. Je ziet dat consumenten dit soort producten binnen het supermarktkanaal niet zo snel pakken en de voorkeur geven aan de drogist die deskundiger is of meer keuze biedt.’

Topper

Binnen de damesproducten zijn de potjes Oil of Olaz een topper. ‘Dan zit je ook zo’n beetje aan de top van het prijssegment. Hoger gaan we als supermarkt niet zitten. Het zijn toch de vertrouwde merken die het moeten doen. In lichaamsverzorging zijn dat Andrélon, Fa en Rexona. De basisproducten pakt de consument gemakkelijk mee tijdens een bezoek aan de supermarkt. Want laten we eerlijk zijn, voor veel supermarkten is drogmetica toch wat ‘ver van mijn bed’. Bij ons aan het plein zit een DA, ik denk dat we elkaar op drogmeticagebied heel goed aanvullen. Als klanten hier iets niet kunnen vinden, verwijs ik ze graag naar hun door.’

Reageer op dit artikel