artikel

Cosmetica-afdeling is net een versafdeling

Assortiment

DOETINCHEM – Bij Jumbo Kooistra staat de drogmetica-afdeling er altijd strak gespiegeld bij. De regie is in handen van Corry Kooistra. Met een uitgebreide range haarverzorgingsproducten en scherpe prijzen is het volgens haar goed mogelijk om te concurreren met voordeeldrogisterijen.

Cosmetica-afdeling is net een versafdeling

Jumbo Kooistra in Bolsward toont een deel van het drogmetica-assortiment in een cirkelvormige presentatie. Die stamt nog uit de tijd dat de familie Kooistra onder eigen formule werkte. ‘Normaal zie je in Jumbo-winkels alleen vierkante Jumbo-stellingen. Daarin presenteren wij acht strekkende meter haarkleuring, veertien meter shampoo en ruim tien meter deodorant. Dat is wel het belangrijkste. Op de zes meters van de ronde stelling staan douche-, bad- en bodyproducten, styling, handcrème, handzeep, tanden borstels en tandpasta, huidverzorging en overige producten, zoals babyproducten en mondspoelingen’, aldus Corry Kooistra.

Veel ruimte

Jumbo Kooistra heeft voor supermarktbegrippen veel ruimte gereserveerd voor drogmetica. Het basis –
assortiment is redelijk compleet, stelt Kooistra. ‘Er komen altijd wel mensen om producten vragen die je niet hebt. Daar ontkom je niet aan, je bent geen drogist. Maar zonder de hele winkel vol te zetten, kunnen we de gangbare producten wel bieden en in een ruime keuze. Voor echt dure producten verwijzen we mensen naar de speciaalzaak. We hebben gezichtscrèmes in het assortiment, maar een stuksprijs van 10 à 12 euro is hier wel zo’n beetje de limiet. Duurdere producten presenteren we los en niet in kartonnetjes, anders loop je te veel risico op ‘niet-betalende’ klanten. Dat geldt zeker voor
haarkleuringsproducten, die groep is diefstalgevoelig.’

Vraag en advies

Haarverzorgingsproducten roepen nog wel eens vragen op bij de klant. Corry Kooistra geeft ze graag advies. ‘Ik bestel de producten en probeer er meer over te weten te komen. Met onze haarkleuringswijzer kom je een heel eind en de meeste klanten weten toch wel wat ze zoeken. Of een haarkleurmiddel goed pakt, blijft afhankelijk van de persoon. Als mensen er écht meer van willen weten, verwijs ik ze door naar de kapper. Die is er tenslotte in gespecialiseerd.’ Reclamecampagnes hebben een grote invloed op de verkoop van haarverzorgingsproducten, ervaart Kooistra. ‘In shampoo willen mensen nieuwe producten uitproberen. Daar moet je bij het bestellen goed rekening mee houden. Net als met de seizoenen. In de winterperiode zijn het de levendige, bruine kleuren, in de zomer blonde
tinten.’

Topmerk

Andrélon is hét topmerk bij Jumbo Kooistra: ‘Andrélon heeft op alle gebieden wel wat en bij elke shampoo ook bijbehorende conditioners en volumecrème. Elvira van L’Oréal biedt die keuze ook wel, maar is hoger geprijsd. Dan kiezen mensen toch vaak voor een middenklasser. Andrélon doet het hier ook beter dan het goedkopere Palmolive. Laat ik het huismerk van Superunie Derlon niet vergeten. Dat doet het in alle groepen hartstikke goed, ook voor wat betreft de marge.’ De nuchtere Friezen zijn wel
degelijk gevoelig voor trends. ‘Mensen zijn hier wel in voor nieuwe haarstijlen hoor, als het niet té gek wordt. De herenlijnen zijn een echte trend. Heel wat mannen grijpen naar mannenshampoo.’

Nivea

In styling zet Nivea de toon bij dames. ‘Dat merk is de gangmaker in lak en mousses. De nieuwe Nivea-lijn slaat aan. Wel zie je mensen eerst kijken of de nieuwe verpakking hetzelfde is als hun vertrouwde product.” Bij de mannen zijn grote voordeelpotten met gel niet aan te slepen. ‘Sinds Nick en Simon op tv verklaarden dat ze hun haar perfect in model krijgen met 500 ml potten van 0,59 cent, verkopen we er
meer van. Van dat product moet je wekelijks dozen bijbestellen. Ook de Taft Powergel in die grote vierkante potten loopt hier als een trein.’ Corry Kooistra ten slotte: ‘Een goed verzorgde cosmetica-
afdeling is net een versafdeling. Dagelijks aandacht geven, zorgen dat het er netjes bij staat. Dan is het
een groep die een goede bijdrage levert aan het geheel.’

Reageer op dit artikel