artikel

Onderscheidende snacks toevoegen

Assortiment

In de categorie snacks kijkt Jan te Voert,
productgroepmanager diepvries bij Sligro Food Group, graag over de muren van de
supermarkt heen. Sligro’s foodservice-expertise biedt namelijk kansen om
innovaties en trends in de buitenshuismarkt snel te vertalen
naar supermarktconcepten.

Onderscheidende snacks toevoegen

Het segment diepvriessnacks kan best wat oppeppers gebruiken. De omzetgroei

van 2 procent houdt niet over. Tussendoor en borrelsnacks trekken de kar, stelt

Jan te Voert, als productgroepmanager verantwoordelijk voor de

diepvriesproducten bij Sligro Food Group: ‘Grote groeiers zijn tussendoor met

een index van 104 en borrelsnacks met 107. Die hogere indices zijn mede te

danken aan het EK voetbal. Maaltijdsnacks (100) blijft stabiel,

maaltijdcomponenten (101) laat een lichte omzetplus zien.’

Zwakke broeders

Zwakke broeders in de categorie zijn volgens Te Voert onder meer

magnetronloempia’s, pizza snacks, goulashkroketten en kaasproducten. ‘Ook de

hamburgers in kleinverpakking deden het niet zo best door de zwakke zomer en de

minisnacks in mono – verpakking scoorden onder de maat. De consument had tijdens

het EK behoefte aan variatie en koos massaal voor assorti-verpakkingen.’

Beter dan de markt

Binnen retail presteren Em-Té en Golff beter dan de markt, benadrukt Te

Voert, al noemt hij liever geen getallen. ‘We doen het goed in deze categorie.

Mede door het feit dat voormalige Edah-filialen een relatief hoog

diepvriesaandeel kenden. Overige diepvriescategorieën profiteren hier ook van.’

Wat verder bijdraagt is dat de Sligro Food Group traditioneel sterk is in de

verkoop van snacks door zijn positie in foodservice. ‘Tegen de marktontwikkeling

in laten diepvriessnacks binnen Sligro een behoorlijke groei zien.’

Minder vet, minder zout

Snacks worden minder vet, minder zout, vertonen meer variatie en kennen een

groeiend aantal gebruiksmomenten. Vooral de aandacht voor ‘gezond’, voor zover

mogelijk in snacks, is iets van de laatste tijd. Minder vet is een steeds vaker

geziene claim, mede mogelijk gemaakt door bereidingswijzen buiten de friteuse.

‘Een opvallende ontwikkeling is de stijging van niet-frituur borrelsnacks. Die

index zit op 119! Over het algemeen zijn dit wat minder referentiegevoelige

artikelen. Er zit dus minder folderdruk op en dat resulteert in een hogere

marge. Ook komen de eerste IKB-achtige producten in de snackcategorie op. In de

toekomst komen daar stoomsnacks bij.’

Foodservice

Binnen foodservice is deze ontwikkeling al verder. ‘Inspelend op minder vet

en meer variatie, zijn we dit jaar gekomen met een exclusief concept onder de

merknaam Flavours of the World. Verfijnde hapjes, eigenzinnig en smaakvol

verpakt, eenvoudig te bereiden. Ook leveranciers spelen in op minder vet en meer

verantwoord. Zo kwam Farm Frites met Nature’s Goodness.’ De eerste frikadellen

en kroketten met ‘Ik Kies Bewust’-logo zijn verkrijgbaar binnen foodservice.

Maar of ze écht gezonder zijn? ‘Ze voldoen aan IKB-richtlijnen doordat er

gespeeld wordt met gewicht in plaats van ingrediënten of bereidingswijze. Maar

dit soort snacks wordt mijns inziens niet als serieus alternatief gezien voor de

reguliere 85- of 100-gramsfrikadel en de 80- of 100-gramskroket. Cafetaria’s

omarmen deze IKB-producten nog nauwelijks.’

Bovengemiddeld

Zowel Sligro als Em-Té beschouwen snacks als een bovengemiddeld belangrijke

groep in diepvries. ‘Enerzijds omdat we simpelweg veel omzet genereren in deze

categorie. Anderzijds omdat we zeker binnen retail onderscheidend vermogen toe

kunnen voegen vanuit ons brede foodservice-assortiment met eigen merken als

Lekkernijen en Kern.’ Bij premiumproducten trekt foodservice eveneens de kar.

Daar gebeuren interessante dingen die mogelijk in later stadium in retail een

plekje kunnen krijgen. Te Voert speelt daar zelf een actieve rol in: ‘Binnen

retail geldt nu alleen Van Dobben als premium. Het merk groeit behoorlijk en

krijgt voldoende aandacht in het schap. In foodservice komen zowel premium als

superpremium in de vorm van amuselollies op.’

Publicatiedatum: januari 2009

Reageer op dit artikel