artikel

Merendeel wasmiddelen is nu vloeibaar

Assortiment

DOETINCHEM – De vloeibare wasmiddelen en vooral de
geconcentreerde varianten zorgen voor groei
in de wasmiddelenmarkt.

Merendeel wasmiddelen is nu vloeibaar

Opvallend daarbij is dat Nederlanders vaak grijpen

naar speciaalwasmiddelen. Dat biedt kansen, stelt Imke Greiner, category manager

non-foodartikelen bij Spar. Door de prijzenslag en actiedruk zijn wasmiddelen de

laatste jaren goedkoper geworden. Afgelopen jaar bleef de markt in volume min of

meer stabiel. De omzet steeg licht, zegt Imke Greiner, category manager non-food

bij Spar. ‘De consumentenprijzen hebben jarenlang in een dal gezeten, maar zijn

nu weer licht gestegen. We zitten echter nog lang niet op het prijspeil van vijf

jaar geleden.’

Promoties

Promotiedruk blijft bepalend voor de categorie, al vinden de diepe

1+1-promoties nauwelijks meer plaats. ‘Van de wasmiddelen wordt 38 procent in

promotie gekocht. De promotiedruk in de categorie is stabiel, maar de

promotieprijzen zijn licht gestegen. Dat geeft wat ruimte voor groei.’ Die groei

komt overigens bijna volledig uit vloeibare wasmiddelen. Een heuse klapper.

‘Bijna twee op de drie wasmiddelen zijn nu vloeibaar. Dat was vijf jaar geleden

nog geen een op de drie. De verwachting is dat het aandeel vloeibaar blijft

groeien, ten koste van de poedervarianten.’

Hoofdwasproducten

Hoofdwasproducten domineren de markt. Binnen dit segment doen de nieuwe

geconcentreerde varianten het goed. Succes is er voor Robijn Klein &

Krachtig, Ariël Dubbel Kracht en Omo Klein & Krachtig. ‘Begin dit jaar

kwamen ze op de markt. Nu vormen ze al bijna 5 procent van de hoofdwasmiddelen.

Het milieu-aspect dat deze producten benadrukken slaat goed aan bij de

consument. Vooral de groei van Robijn Klein & Krachtig is

spectaculair.’

Nieuws

Als het op wassen aankomt, zijn Nederlanders niet vies van iets nieuws. Dat

biedt kansen voor fabrikanten om niches in de markt in te vullen, zeker omdat er

ook veel wordt gewassen. ‘Nederland is een vreemd land wat wasgewoontes

betreft’, analyseert Greiner. ‘Nederlanders draaien gemiddeld 5,7 wassen per

week en zijn daarmee ruimschoots koploper van Europa. Ook worden in Nederland

een heleboel verschillende soorten wasmiddelen gebruikt. Dat is in de rest van

Europa veel minder het geval. Wasmiddelen voor witte kleding, voor zwarte

kleding, voor fijnwas en voor hoofdwas zijn hier sterk, terwijl men in de meeste

andere landen toch vooral een standaardhoofdwasmiddel gebruikt.’

Groei

Greiner denkt dat fijnwasmiddelen hun grootste groei gehad hebben. ‘Er

waren dit jaar geen uitzonderlijke initiatieven op dit gebied. Dit vertaalt zich

mogelijk in een licht dalende omzet.’ Het segment kledingonderhoud, ook wel

bekend als ‘overige’, blijft zich ontwikkelen. Het bestaat uit vlekoplossers,

voorwasmiddelen en producten voor kleurbehoud. Het segment groeit nog steeds

fors met een plus van 12 procent. ‘Hierin is Vanish bepalend. Dit merk heeft het

grootste omzetaandeel en zorgt voor de meeste groei. Promoties in dit segment

worden bijna uitsluitend met Vanish gedaan.’

Huismerk

In het kielzog van Vanish komen nu ook de huismerken op. ‘Het huismerk

heeft nog maar een klein omzetaandeel, maar groeit heel fors. Ook Biotex is

trouwens gegroeid. Dat komt vooral door de gestegen prijzen.’ Binnen

wasverzachters krijgt wassen foodachtige trekjes, inclusief aromatherapie. De

consument wordt volgens Greiner verleid met sprankelende geuren. Helaas leidt

dit niet tot extra omzet voor het segment als geheel. ‘Het geurenscala is

indrukwekkend en deze trend zal ook volgend jaar bepalend zijn. De

omzetontwikkeling in wasverzachters is stabiel tot licht dalend. De groei die er

is, komt van Silan en niet van marktleider Robijn!’

Speciaal

De vloeibare wasmiddelen en vooral de geconcentreerde varianten zorgen voor

groei in de wasmiddelenmarkt. Opvallend daarbij is dat Nederlanders vaak grijpen

naar speciaalwasmiddelen. Dat biedt kansen, stelt Imke Greiner, category manager

non-foodartikelen bij Spar. ‘Merendeel wasmiddelen is nu vloeibaar’

Publicatiedatum december 2008

Reageer op dit artikel