artikel

Hippe introducties laten koek groeien

Assortiment

Hippe introducties laten koek groeien

De koek- en biscuitmarkt wordt steeds hipper. De omzet van traditionele koek in dichte verpakkingen loopt terug. ‘Verantwoorde’ tussendoortjes, stuksverpakkingen, kinderkoek,
light’ en luxe verwenkoeken doen het daarentegen stukken beter.

Dat zegt categorymanager kruidenierswaren Michel Engelbertink van Plus

Retail. De omzet van koek steeg in 2006 met 2 procent naar 937 miljoen euro. Engelbertink herkent de groei. ‘Tussendoortjes nemen echt een vlucht. Ook producten

uit het traditionele koeksegment worden nu verpakt als tussendoortje, per twee stuks in een folie bijvoorbeeld. Zo wordt het ‘on the move’-gebruiksmoment verder uitgebouwd. Maar de margedruk bij A-merken in tussendoortjes baart zorgen.’

Sultana Hartig

Engelbertink noemt Sultana Hartig als voorbeeld van een geslaagde

introductie in ‘tussendoor’. ‘Van zoet naar hartig, dat is een mooie line

extension. De smaken Tomaat-Kaas en Mexicaanse Kruiden doen het heel goed.’

Binnen de innovaties in nutritionals springt Liga Yobreak er uit. De claim rond

deze biscuit met yoghurtvulling, die levende yoghurtculturen bevat, moet volgens

Engelbertink wel goed gecommuniceerd worden.

Wennen aan extra vezels

Koekproducten met extra vezels en granen zijn een trend. Van ontbijtkoek

tot biscuit wordt er verrijkt om een gezonder alternatief te bieden. ‘Maar het

loopt in de markt nog niet zo goed. De consument moet eraan wennen. Het

mondgevoel is toch anders als je iets met veel vezels eet.’

Light smaakt minder

Ook met ‘light’ proberen alle fabrikanten iets te doen. Helaas is het

suiker- of vetarme alternatief vaak minder lekker dan het origineel. ‘Het kan

kwalitatief beter. Misschien moeten fabrikanten hun ‘light’-producten ook niet

te veel laten lijken op de gewone varianten. Die fout werd bij biologisch ook

gemaakt. Kom met een lekker, nieuw product. Er zal nog veel technologie aan te

pas moeten komen, om met iets écht goeds te komen.’

Sonja Bakker

De dieet-hype speelt ‘light’-producten in de kaart. Sinds Sonja Bakker

ontbijtkoek als vetarm alternatief aanbeveelt, zijn de verkopen omhoog

geschoten. ‘Alles wat zij aanraadt, verandert in goud. In eierkoeken hebben we

absoluut meer omzet en in Evergreen eveneens.’

Reageer op dit artikel