Vorm toetje inzet van puddingoorlog

UTRECHT – FrieslandCampina en concurrent De Natuurhoeve staan morgen tegenover elkaar in de rechtbank. De maker van de Mona-toetjes is van mening dat De Natuurhoeve inbreuk maakt op een beschermd vormmerk.
Delen:

FrieslandCampina beweert dat de puddingbeker van De Natuurhoeve te veel gelijkenissen vertoont met het Mona-exemplaar. Het bedrijf stoort zich aan de ribbels en bogen van de verpakking van de concurrent. Marketingmanager Mariska Lekkerkerker van De Natuurhoeve is het niet eens met de aantijging. ‘We hebben een eigen matrijs met afwijkende kenmerken (mal, holle gietvorm, red.) zoals een geïntegreerd etiket ontwikkeld, juist om onderscheid te creëren. Alleen moet het product voor de consument in het schap wel herkenbaar zijn als pudding. Wat overeenkomt met Mona is dat de verpakking ook bogen en ribbels heeft. Maar daar herken je pudding nu eenmaal aan, die vorm is al eeuwen oud. Dat is een generieke eigenschap van het product en dat kun je volgens ons niet claimen’, aldus Lekkerkerker tegen Distrifood.nl

Huismerk

De Natuurhoeve produceert sinds 2009 puddinkjes onder huismerk voor Albert Heijn, Lidl en andere supermarkten. De supers klopten bij dit bedrijf aan, omdat het toenmalige Campina geen huismerkpuddinkjes wilde produceren, zoals voor veel andere (zuivel)producten wel gebeurt. Morgen dient een kort geding over de zaak. Vorig jaar is het Mona-vormmerk door FrieslandCampina geregistreerd.