Jumbo: vierde winst op rij in Zomerrapport

VEGHEL – Jumbo eindigt voor de vierde keer op rij op de eerste plaats in het GfK Zomer-/Kerstrapport in opdracht van Foodmagazine. De formule uit Veghel is de nummer één in prestatie en de nummer twaalf in waardering. Nettorama en Hoogvliet zijn de nummers twee en drie.
Delen:
Foodmagazine

Jumbo ontving vanmiddag de bij de winst horende beker uit handen van research director Joop Holla van GfK, die samen met Foodmagazine-hoofdredacteur Peter Garstenveld was afgereisd naar het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel. Het betreft een gloednieuwe wisselbeker. Jumbo mocht de vorige beker houden na de eerste plek in het GfK Kerstrapport van afgelopen december. Dat was toen de derde keer op rij voor Jumbo.

Hoogste rapportcijfer in waardering voor Emté en Nettorama

Het Zomerrapport bestaat uit een score voor waardering en eentje voor prestatie. Die worden vervolgens met elkaar gecombineerd tot een eindranglijst. Het hoogste rapportcijfer in waardering wordt gedeeld door Emté en Nettorama, die beiden van hun klanten een 7,84 krijgen. Deen is de nummer drie met 7,82, terwijl Poiesz en Jan Linders vierde staan met een 7,78.

Vomar neemt laatste plek in waardering over van Aldi

Vomar is op die ranglijst nu de nummer laatst met een 7,36. Vomar neemt die plek over van Aldi, dat zich verbetert tot 7,33. Marktleider Albert Heijn staat op de tiende plaats van een 7,62, terwijl Jumbo dus twaalfde is met een 7,54. De branche als geheel krijgt een 7,59 van zijn klanten, wat opnieuw een record is. Nog nooit waardeerden klanten de sector zo hoog.

uitreiking beker zomerrapport
Foto: Foodmagazine

Albert Heijn en Lidl scoren goed in prestatie

Als het aankomt op prestatie is Jumbo de nummer één, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Nettorama is hier vierde. Aldi is de nummer laatst, voor Poiesz en Emté. Het opvallendst op de eindranglijst is de opmars van Hoogvliet, dat van de twaalfde naar de derde plaats klimt. Opvallend is ook dat Jan Linders het een stuk minder doet. Die keten was in het Kerstrapport nog de nummer twee, maar eindigt nu maar op de achtste plek.

Aldi blijft laatste op eindranglijst

Aldi blijft op de eindranglijst de nummer laatst, voor Vomar en MCD. Albert Heijn staat in de ranglijst nu op de negende plaats. Plus is zevende, Lidl valt weg uit de top tien en staan nu dertiende van de achttien supermarktketens in het onderzoek. Voor Aldi is het contrast groot. De keten verbetert zich aanzienlijk op waardering, maar doet het juist een stuk minder in prestatie. Ook Lidl zakt op de ranglijst voor waardering. Die keten is nu veertiende. Dit zorgt ervoor dat Lidl op de eindranglijst van de zevende naar de dertiende plek daalt.

Overname C1000 helpt Jumbo nog altijd vooruit

Het is dus de vierde overwinning op rij voor Jumbo. Deze is vooral te danken aan de hoge score voor prestatie, die nog altijd veel te maken heeft met de overname van C1000 en de daaropvolgende ombouw van winkels. Mooie progressie op de eindrangslijst is er ook voor Deen, dat van de tiende naar de vijfe plek klimt. Dekamarkt zakt juist van zeven naar dertien.

Het volledige rapport met alle ranglijsten, positioneringsschema’s en een toelichting per formule verschijnt komende vrijdag in het juni-nummer van Foodmagazine.

Neem een abonnement op Foodmagazine >>>