Ik Kies Bewust schrapt veel producten

AMSTERDAM – Door de nieuwe, strengere criteria mogen tientallen producten het Ik Kies Bewust-logo niet meer mogen voeren. Dat verwacht Jaap Seidell, voorzitter van de wetenschappelijke adviescommissie van de Stichting Ik Kies Bewust (IKB).


Woensdag presenteerde de Stichting Ik Kies Bewust op de Vrije Universiteit

in Amsterdam de aangescherpte normen van het IKB-systeem. Met name de

zout- en suikercriteria in sommige productgroepen, zoals zoetwaren, soepen en sauzen

zijn naar beneden bijgesteld. Dat betekent dat een aantal producten in deze

categorieën die nu nog een logo dragen, dit zullen verliezen.

Uit de handel

‘Deze bedrijven mogen niet meer adverteren met het IKB-logo voor deze

producten. Daarnaast mogen ze deze producten niet meer verkopen. Wel kunnen ze

de producten die al met het logo zijn verpakt, nog in de handel brengen’, aldus

Seidell tegen
href=”http://www.evmi.nl/nieuws/product-ontwikkeling/3383/tientallen-producten-verliezen-ik-kies-bewust-logo-.html”

target=_blank>evmi.nl
. ‘Als deze producten zodanig worden aangepast dat ze

in aanmerking komen voor een logo, is er natuurlijk geen probleem.’

Merken

Seidell weet nog niet om welke specifieke merken of producten het gaat. ‘De

adviescommissie heeft gisteren de laatste komma in het document gezet. We hebben

daarna de deelnemende bedrijven op de hoogte gebracht.’

Uitbreiding

Momenteel zijn er zo’n 350 producten op de markt met het IKB-logo. Ondanks

de kaalslag die zal plaatsvinden door de nieuwe criteria, verwacht de stichting

dat er eind 2007 circa 1000 producten zijn die het logo draaien. ‘Een groot

aantal nieuwe producten, waaronder 200 huismerkproducten, is momenteel

goedgekeurd’, aldus secretaris Annejet Pette. ‘Ook verwachten we groei door de

uitbreiding van het logo naar andere productgroepen zoals groente en fruit, melk

en vlees.’