Strenge regels voor ‘vetarm’ en ‘suikervrij

BRUSSEL – De Europese regels voor de benaming van lightproducten zijn vanaf vandaag een stuk strenger. Een zuivel- of sportdrankje moet voortaan echt gezond zijn wil het zichzelf nog ‘vetrarm’ of ‘suikervrij’ noemen.


Naast de strengere normen voor ‘light’, komen er ook strengere regels voor

producten die claimen cholesterolverlagend te zijn. Onwaarschijnlijke kreten als

‘verbetert uw geheugen’ en ‘vermindert stress’ zijn vanaf nu

verboden

Bedrogen

‘Door de nieuwe wetgeving zullen heel wat onterechte lightproducten uit de

schappen verdwijnen, zegt aldus Robert Remy, voedingsexpert bij Test-Aankoop in

de Belgische krant Het Laatste Nieuws. ‘De voorbije jaren zijn miljoenen

consumenten op grote schaal misleid of zelfs ronduit bedrogen.’ Fabrikanten

krijgen tot 31 januari 2008 om de nieuwe wetgeving door te voeren in hun

producten.

Lees ook:


href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsdi_page_consumenten/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_consumenten1search/true/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_consumenten1channelId/514/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_consumenten1id/39816/_desktopLabel/distrifood/index.html”>Lightproduct

maakt consument dikker