Nieuwe cola-fles verhoogt de inflatie

VOORBURG – De door Coca-Cola doorgevoerde prijsverhoging voor Coca-Cola, Fanta en Sprite heeft een verhogende werking op de inflatie in Nederland. Het prijsniveau van frisdranken steeg tussen januari en februari van dit jaar met 7,9 procent. ‘Dat heeft van doen met de prijsverhogingen bij een frisdrankmerk dat iedereen kent en waarover iedereen in de krant heeft kunnen lezen.’

Dat zegt een woordvoerder van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tegenover Zibb.nl/food. De woordvoerder neemt het woord Coca-Cola nadrukkelijk niet in de mond. Het CBS publiceerde vanmorgen de inflatiecijfers over februari. ‘Frisdranken zijn maar een kleine subcategorie binnen het inflatiecijfer, maar het is een opvallende stijging’, aldus de woordvoerder. De prijsstijging bij frisdranken wordt in het begeleidende persbericht nadrukkelijk genoemd.

Coca-Cola introduceerde in februari de nieuwe fles en verhoogde tegelijkertijd de prijs per fles. Hierdoor is de prijsafstand tussen Coca-Cola-producten en soortgelijke artikelen van andere A-merken zo'n 40 procent geworden. De fles kwam onlangs ook in opspraak door het feit dat Belgische consumenten hun statiegeldloze flessen in Nederland inruilen voor statiegeld.

Verse groenten

Vergeleken met dezelfde maand in 2005 bedraagt de prijsstijging van de categorie frisdrank zelfs 9,5 procent. De prijzen van levensmiddelen stegen in februari ten opzichte van dezelfde maand in 2005 met 0,8 procent. Verse groenten waren 1,1 procent goedkoper. De inflatie in Nederland bedroeg in februari 1,1 procent. Autobrandstoffen en kleding waren vorige maand vooral veel goedkoper.

Auteur: Joep Meijsen