Klant koopt minder agf door crisis

DONGEN – Veel Nederlandse huishoudens besparen door de crisis op groente en fruit. Dat blijkt uit een studie van GfK.

Uit de studie blijkt dat consumenten die het zwaar hebben door de crisis besparen op verse groente en fruit. De groep gaf in 2008 bijna 11 procent van hun voedingsuitgaven uit aan verse groente en fruit. Dat is een daling van 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. De groep ‘welgestelde’ consumenten geeft juist meer geld uit aan verse groente en fruit. In 2008 bedroegen de uitgaven van deze groep 13,4 procent van de voedingsuitgaven, een stijging van 4 procent.

Meer fronten

Uit de cijfers wordt niet duidelijk of de categorie crisisgevoelige huishoudens overstapten op goedkopere conservengroente. De economische crisis heeft de afzet van groente en fruit op meer fronten geraakt. De uitvoer naar landen als Rusland liep terug doordat kredietverzekeraars exporten niet langer verzekerden door betalingsonzekerheid. Ook de stevige wisselkoersschommelingen door de kredietcrisis hebben de uitvoer uit Nederland geraakt.